Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

26 partnere går sammen for at fremme en grøn Jyllandskorridor

Onsdag 26. april 2023 kl: 10:50
Af: Redaktionen

26 partnere går sammen for at fremme en grøn Jyllandskorridor

Projektet Grønn Jyllandskorridor, der er et nyt norsk-dansk samarbejde, hvor 26 partnere vil arbejde for at styrke transporten og sænke CO2-udledning i Jylland og det sydlige Norge, skal gøre Jylland til den foretrukne handelsrute mellem Norge og Europa ved at styrke den grønne omstilling for tung transport

Grønn Jyllandskorridor er støttet af EU’s Interreg-program og består af både offentlige og private partnere fra Norge og Danmark. Målet er at sikre en multimodal, effektiv og bæredygtig transportkorridor for både gods og passagerer således, at Jyllandskorridoren bliver det attraktive valg både for transport og investeringer.


Jyllandskorridoren er den transportrute, der forbinder Sydnorge og Vestsverige med Europa via de norske havne Larvik, Grenland, Kristiansand og den svenske havn, Göteborg. Fra det sydlige Norge er Jyllandskorridoren den korteste vej til resten af det europæiske kontinent og udgør dermed en genvej for import og eksport fra Norge. 


Jyllandskorridoren er ikke den eneste tilgængelige transportrute. Den konkurrerer blandt andet med ruter via Göteborg og det sydlige Sverige.


Den store daglige transport af gods og passagerer skaber vækst og udvikling for industri og erhvervsliv i regionerne, og det er vigtigt for Jylland, at handelsruten også er attraktiv i fremtiden.


- Virksomheder vil i fremtiden blive målt på, hvor meget CO2 de udleder, også når de transporterer deres varer. Det vil derfor være afgørende, at den rute, de vælger at transportere deres varer ad, er grøn og ikke påvirker deres klimaregnskab negativt, siger Lars Nørgård Holmegaard, der er direktør i Klimatorium og partner i Grønn Jyllandskorridor.


Han fremhæver, at valget af handelsrute i fremtiden dermed ikke længere blot handler om pris og logistik.


Hos Agder fylkeskommune, som er norsk projektejer i Grønn Jyllandskorridor, er det ligeledes vigtigt med fokus på CO2 reduktion.


- Den store daglige transport af gods og passagerer skaber vekst og udvikling, men skaber også behov for bæredygtige løsninger, som sikrer reduktion af CO2 og andre udslip, siger Vidar Ose, der er projektansvarlig i afdeling for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune.


- En stor del af reduktionen skal vi opnå ved at gå over ti brintdrift af skibe og tunge køretøjer, siger 
Vidar Ose videre.


Projekt Grønn Jyllandskorridor er allerede gået i gang med en omfattende godsstrømsanalyse, der har til formål at kortlægge det store omfang af gods der hver dag transporteres gennem korridoren.


En kortlægning af muligheder
Grønn Jyllandskorridor-projektet vil undersøge mulighederne for at tage multimodale og bæredygtige løsninger i brug for transport på bane, vej og sø mellem Norge og Danmark, hvor havnen i Hirtshals i dag har en kombiterminal, som dog sjældent bliver brugt til sit oprindelige formål.


Der vil være fokus på at forbedre transporttilbud på kort og mellemlang sigt og ikke mindst bidrage til grænsekrydsende, multimodale transportforbindelser. Der vil også arbejdes med at bidrage til et sammenhængende transportnetværk for grønne transporter. Herudover vil projektet udarbejde forslag til aftaler mellem Danmark og Norge - eventuelt også Sverige - om opgradering af transportinfrastruktur samt infrastruktur til bæredygtige brændstoffer samt udforske, hvordan korridoren kan blive attraktiv for investeringer og satsninger.


- Grønn Jyllandskorridor vil blive en platform for test af nye løsninger til at reducere emissioner. Men det vigtigste for projektet er, at det lykkes at forene en lang række partnere på tværs - både i Norge og Danmark, Tommy Tvedergaard Madsen fra Region Nordjylland. Han er overordnet projektleder for Grønn Jyllandskorridor.


- Hvis vi skal lykkes med en grøn omstilling af transportsektoren, kræver det strukturelle ændringer i vores transport tilgang. Vi skal have flyttet mest muligt gods på bane og tænke i nye måder at udnytte lastbiler på. Det bliver afgørende at vi kan få løftet projektet op til politisk niveau og viser, at det er vigtigt at gøre Jyllandskorridoren grøn, siger han videre.


Søren Bjerregaard Pedersen, der er administrerende direktør i Hydrogen Valley og partner i Grønn Jyllandskorridor, fremhæver Jyllandskorridoren som en platform, hvor mange partnere på tværs kan skabe et effektivt og miljøvenligt transporttilbud og hermed mindske klimaaftrykket i transportsektoren. 


- Vi skal starte en drastisk omstilling af vores transportsektor, hvor blandt andet vedvarende energikilder bliver en af løsningerne til at reducere emissioner fra skibsfart, jernbane og vejtransport. Vi skal vise resten af verden, at det er muligt at gøre transport af varer og mennesker CO2-neutralt, siger Søren Bjerregaard Pedersen.


Fakta om projektet:

• Projektet startede ved årsskiftet 2022/2023 og skal løbe indtil udgangen af 2025
• Projektet er delt i fire arbejdspakker/projektaktiviteter som indebærer:
  1. Projektledelse og kommunikation
  2. Multimodale løsninger
  3. Bæredygtige drivmidler
  4. Benchmarking og positionering

• Grønn Jyllandskorridor afholder et åbent online-møde for alle interesserede mandag 22. maj
• Projektet kan følges via LinkedIn og på websiden, www.gronnjyllandskorridor.dk
• Projektet er medfinansieret af Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak. 




Danske partnere:
  • Ballard Power Systems Everfuel
  • Frederikshavn Kommune 
  • Greenporth North 
  • Hedensted Kommune 
  • Hirtshals Havn
  • Hjørring Kommune 
  • Hydrogen Valley 
  • Klimatorium 
  • Midtjyske Jernbaner 
  • Nordjyske Jernbaner
  • Region Midtjylland
  • Region Nordjylland 
  • Port of Aalborg

Norske partnere:
  • Agder fylkeskommune
  • Bykle kommune
  • Business Region Kristiansand 
  • CargoNet
  • Greenstat
  • Grenland Havn
  • H2 House Norge
  • Kristiansand Havn
  • Kvinesdal Kommune
  • Larvik Havn
  • Powered by Telemark
  • Vestfold og Telemark fylkeskommune




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst