Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Priser på lodstjenester er blevet reguleret - nogle ned og andre op

Torsdag 5. januar 2023 kl: 10:47
Af: Redaktionen

Lodsvirksomheden DanPilot reducerede ved årsskiftet prisen på transitlodsninger, mens ikke- lodspligtige regionallodsninger blev reguleret op for at matche det reelle omkostningsniveau og afvikle krydssubsidieringen

DanPilot har gennem en længere årrække reduceret prisen for transitlodsninger i tråd med den gældende lov om at fjerne krydssubsidieringen til regionallodsninger. Lovens intention for regionallodsninger er, at prisen skal afspejle omkostningerne ved serviceniveauet.


Efter de regionale lodsninger blev liberaliseret, har DanPilot løbende justeret priserne med undtagelse af 2020, hvor DanPilot valgte at holde alle priser i ro i en meget usikker periode for den maritime branche i Danmark. 


DanPilot peger i forbindelse med prisjusteringerne ved årsskiftet på, at de sidste år har været præget af mange ekstraordinære hændelser, hvilket har skabt store udsving i markedet. Trods den dynamiske markedssituation har DanPilot opretholdt forsyningssikkerheden på lodsninger døgnet rundt i hele landet.


Priserne skal afspejle omkostningerne
For at afspejle den reelle omkostning ved serviceniveauet, og for at sikre markedskonforme priser i linje med liberaliseringen, har DanPilot ved årsskiftet reduceret priserne på transitlodsninger med 3 procent, mens priserne på ikke-lodspligtige regionallodsninger er øget med 15 procent.


Selv med denne regulering, forventes det fortsat, at DanPilots gennemsnitspriser på regionallodsninger vil forblive blandt de laveste i Norden.


Ifølge liberaliseringen af lodsmarkedet skal der blandt andet sikres lavere priser på transitlodsninger ligesom priserne ved regionallodsninger skal hvile i sig selv og dermed justeres til de reelle omkostninger ved serviceniveauet. Det fremgår desuden fra lovarbejdet til liberaliseringen, at krydssubsidieringen, der begunstiger regionallodsninger på bekostning af transitlodsninger, skal afvikles. DanPilot forholder sig som selvstændig offentlig virksomhed loyalt overfor den gældende lov, der blev vedtaget i forbindelse med liberaliseringen af lodsområdet, hvilket er afspejlet i prisreguleringen.


- Vores prioritet er at levere sikkerhed i verdensklasse og høj service til skarpe priser. På grund af forsyningspligten og vores tunge samfundsansvar har prissætningen af lodsydelserne et større hensyn end DanPilots forretningsmæssige økonomi. Det er vi meget bevidste om, hvorfor vi fortsætter vores fokuserede arbejde med at styrke driften og øge effektiviteten. Det er et særdeles vigtigt fokusområde for fortsat at kunne tilbyde markedskonforme og skarpe priser uden at gå på kompromis med sikkerheden, siger administrernede direktør Erik Merkes Nielsen fra DanPilot.


I henhold til lodsloven har DanPilot forsyningspligt overalt i de danske farvande. Forsyningspligten er et samfundsansvar, som blandt andet betyder, at lodsvirksomheden er nødt til at opretholde et landsdækkende beredskab. 


Om DanPilot:
  • DanPilot er en selvstændig offentlig virksomhed, der er ejet 100 procent af den danske stat
  • Lodseriet skaber sikkerhed til søs og i havne i hele Danmark, fordi DanPilot's lodser kender farvandene og dermed forebygger uheld
  • DanPilot lodser skibe, der sejler transit mellem Skagen og Gedser/Allinge gennem Storebælt og Øresund og skibe, der skal ind og ud af danske havne
  • DanPilot har 17 lodsstationer i Danmark og yderligere fire bådpladser
  • I alt har DanPilot ca. 350 medarbejdere - heraf er ca. 180 lodser og ca. 110 bådførere
  • DanPilot har hovedkvarter i Svendborg




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst