Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Jernbaneløsning til eksport af kølegods til og fra Spanien skal lette flaskehalse i forsyningskæden

Onsdag 5. oktober 2022 kl: 12:40
Share  


Af: Redaktionen

Mærsk-koncernen vil gennem et datterselskab, der beskæftiger sig med i intraeuropæisk logistik, lancerer en ny jernbanebaseret transportløsning fra Spanien til Storbritannien specielt designet til transport af temperaturfølsomt gods som frugt og grøntsager

Den nye jernbanebaserede transportløsning er skræddersyet til håndtering og transport af spanske friske råvarer, har fleksibel kapacitet og vil i første omgang have tre ugentlige afgange fra Valencia-terminalen til Barking-terminalen i det østlige London. Togene vil også transportere ikke-kølet gods på den sydgående rejse fra Storbritannien til Spanien.


Efter vellykkede forsøg i september med positiv kundefeedback, vil de regelmæssige afgange starte i slutningen af ​​oktober, så de er på skinner i tide til den spanske højsæson for frugt- og grøntsagseksport. 


Over 90 procent af den spanske eksport af frugt og grønt går mod nord, hvilket resulterer i, at op til 1.400 lastbiler dagligt krydser den nordspanske grænse mod hovedmarkederne i Storbritannien, Frankrig, Benelux, Tyskland og Skandinavien.


Mærsk-selskabets nye transportløsning kan løse flere udfordringer. For det første ønsker mange store detailhandlere at reducere CO2-aftrykket fra de produkter, de sælger. For det andet mangler der lastbilchauffører, hvilket begrænser den grænseoverskridende vejtransport og gør den upålidelig. For det tredje er kapaciteten på ​​de store veje begrænset, hvilket fører til overbelastning. 


Mærsk peger på, at den nye jernbane-containerskib-baserede transportløsning begrænser de spanske eksportører afhængighed af chauffører, afbøder flaskehalsproblemerne på vejene og tilbyder en 90 procent lavere CO2-udledning sammenlignet med lastbiltransport.


Diego Perdones Montero, der er områdedirektør for Frankrig, Iberia og Maghreb i Mærsk-selskabet fremhæver, at flere destinationer kan følge efter - herunder integrerede sø- og jernbaneløsninger.


- Store kunder - både importører, avlere og detailhandlere - opererer med både sø- og landbaserede varestrømme. Ved at tilbyde dem vores pålidelige distributionsnet på landsiden via jernbane vil vi hjælpe med at skabe hurtigere, grønnere og mere effektive ruter uanset oprindelse og destination for den følsomme last, siger han.





Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Reglerne for transport af gods på jernbane bliver opdateret ved årsskiftet
- Banedanmark skulle ikke overtage landbrugsejendom på grund af jernbaneprojekt
- To britiske transportknudepunkter får ny togforbindelse
- Sveriges største containerhavn håndterer flere containere - og andet gods
- Im- og eksporten faldt i september
- Danmarks overskud var det største i EU i 2021
- Jernbane-udbud til 1,5 milliarder kroner er på vej
- Spansk virksomhed skal bygge "grøn" transformerstation
- Sættevogn løsnede sig over Storebælt i januar 2021 - Ingen bliver tiltalt
- Et formelt nordisk transportsamarbejde er kommet et skridt nærmere
- Importkontrollen bliver skærpet for fragt med skib, vej og tog
- Danmarks største erhvervshavn er blevet optaget i globalt klimainitiativ

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst