REDERIORGANISATION EFTER REGERINGSUDSPIL:
S-Regeringen bør ifølge rederiorganisationen, Danske Rederier, sigte efter den størst mulige udbygning af havvand i det nye udspil "Danmark kan mere II", som blev lagt frem tirsdag. Med en markant udbygning af havvind kan man ifølge rederiorganisationen både sikre grønne brændstoffer til skibsfarten og tusindvis af grønne job
Danske Rederier ser positivt på S-Regeringens udspil om øget grøn energi "Danmark kan mere II", som blev præsenteret tirsdag formiddag.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Havvindsambitioner skal sættes højt
Tirsdag 19. april 2022 kl: 13:27
Af: RedaktionenS-Regeringen bør ifølge rederiorganisationen, Danske Rederier, sigte efter den størst mulige udbygning af havvand i det nye udspil "Danmark kan mere II", som blev lagt frem tirsdag. Med en markant udbygning af havvind kan man ifølge rederiorganisationen både sikre grønne brændstoffer til skibsfarten og tusindvis af grønne job
Danske Rederier ser positivt på S-Regeringens udspil om øget grøn energi "Danmark kan mere II", som blev præsenteret tirsdag formiddag.
Regeringen lægger blandt andet op til at udbygge med yderligere 1 - 4 GW havvind i 2030. Her mener Danske Rederier, at man bør sigte så højt som muligt.
- Vi har brug enorme mængder bæredygtig strøm til at producere grønne brændstoffer til skibsfarten. Derfor er vi glade for regeringens udspil, som bestemt vil rykke os i den rigtige retning. Når den endelige aftale skal forhandles på plads, mener vi, at man bør gå efter at udbygge med de maksimale 4 GW havvind. Der bliver rift om den grønne energi, og skibsfarten alene kan aftage store mængder, så opfordringen herfra lyder klart: sæt barren så højt som muligt, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
Danske Rederier peger på, at det ikke alene er et spørgsmål om at skabe grøn energi til borgere, industri og transportsektoren i Danmark. Udbygningen af havvind vil også sikre tusindvis af arbejdspladser, hvilket en undersøgelse, som Danske Rederier gennemførte i 2020 sammen med Dansk Energi og Wind Denmark, der i dag er en del af Green Power Denmark.
- Hver gang man opsætter én GW havvind sikres 14.600 årsværk i danske virksomheder set over møllernes samlede levetid. Det er vel at mærke stillinger, som med rette kan kaldes grønne, så udbygningen af havvind skubber det danske arbejdsmarked i en langt mere bæredygtig retning, understreger Jacob K. Clasen.
Hos Danske Rederier peger man på, at udbygningen ikke er uden udfordringer, da mange relevante regulatoriske processer og godkendelser skal gennemføres, før skibene kan gå i gang med at sætte havvindmøllerne op.
Danske Rederier peger på, at det ikke alene er et spørgsmål om at skabe grøn energi til borgere, industri og transportsektoren i Danmark. Udbygningen af havvind vil også sikre tusindvis af arbejdspladser, hvilket en undersøgelse, som Danske Rederier gennemførte i 2020 sammen med Dansk Energi og Wind Denmark, der i dag er en del af Green Power Denmark.
- Hver gang man opsætter én GW havvind sikres 14.600 årsværk i danske virksomheder set over møllernes samlede levetid. Det er vel at mærke stillinger, som med rette kan kaldes grønne, så udbygningen af havvind skubber det danske arbejdsmarked i en langt mere bæredygtig retning, understreger Jacob K. Clasen.
Hos Danske Rederier peger man på, at udbygningen ikke er uden udfordringer, da mange relevante regulatoriske processer og godkendelser skal gennemføres, før skibene kan gå i gang med at sætte havvindmøllerne op.
- Vores medlemmer er klar til at bidrage med udbygningen af havvind. Men for at nå det til 2030, er det vigtigt, at regeringens plan skaber en grøn motorvej gennem de regulatoriske barrierer, der i dag sænker farten på udbygningen af havvind. Vi er nødt til at komme i højeste gear og sætte fuld fart frem, siger Jacob K. Clasen.
Hos rederierne ser man frem til at være med til den store udbygning ved at levere skibe og søfolk til at fragte møller og mandskab ud til de kommende havvindmølleparker. Tæt på 200 danske fartøjer fordelt over 40 danske rederier beskæftiger sig i dag helt eller delvist med havvind, og der skal som minimum benyttes 17 forskellige skibstyper i en havvindmølleparks levetid.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |