Storstrømsbroen forsinkes yderligere
Torsdag 16. december 2021 kl: 15:58
Af: RedaktionenDet var oprindeligt meningen, at den nye Storstrømsbro skulle åbne for biltrafik i 2022 og for togtrafik i 2023. Nu er åbningen for biltrafikken udsat til slutningen af 2025 og for togtrafikken til begyndelsen af 2027.
Færdiggørelsen af Den nye Storstrømsbro bliver endnu engang forsinket.
- Det er enormt ærgerligt, at det forventede åbningsår for færdiggørelse af byggeriet af Storstrømsbroen udskydes igen. Fremadrettet er det afgørende, at alle samarbejder med formålet at få færdiggjort byggeriet hurtigst muligt, udtaler transportminister Benny Engelbrecht.
- Det er på ingen måde tilfredsstillende, og vi gør det vi kan for både at hjælpe entreprenøren, men også at lægge et pres på entreprenøren, og de er godt klar over, at de skal præstere og få produktionen op i gear, siger Erik Stoklund Larsen til TV2 ØST. Han er anlægsdirektør i Vejdirektoratet
Men nu forventer Vejdirektoratet først at kunne åbne for biltrafikken i slutningen af 2025. Samtidig bliver den forventede åbning af jernbaneforbindelsen udskudt fra 2026 til tidligst første kvartal af 2027.
- Desuden har entreprenørens konstruktionsmetode vist sig at være mere teknisk vanskelig end forventet, og dermed også mere tidskrævende at projektere og udføre. Hertil kommer konsekvenserne af Covid-19, der har bidraget yderligere til forsinkelsen, står der i notatet.
Det var oprindeligt meningen, at broen skulle åbne for biltrafik i 2022 og for togtrafik i 2023.
Store konsekvenser for togtrafikken
Ifølge DSB har forsinkelserne den direkte konsekvens, at man nu tidligst i 2027 kan indsætte hurtigere og mere miljøvenlige eltog.
- Vi synes, det er brandærgerligt. Vi havde selvfølgelig set frem til, så hurtigt som det kunne lade sig gøre, at køre med el-tog hele vejen til Nykøbing Falster og retur til København - uden den binding, at der er en bro som ikke er renoveret eller elektrificeret, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov til TV2 ØST.
- Princippet omkring at køre med ellokomotiver, når vi nu har dem, er, at de kører, hvor de kan Tony Bispeskov.
Uden dem kan DSB nemlig ikke køre med de nye eltog, som virksomheden har indkøbt.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederikoncern fragtede mere gods og flere passagerer i april
- Aalborg-virksomhed kører ud med syv-akslet vogntog
- Vejdirektoratet vil teste støjreducerende asfalt fire steder i landet
- Politiet kontrollerede 130 tunge køretøjer - halvdelen udenlandske - og skrev 39 sager
- Vognmand er daffet hjem til Herfølge med fire-akslet asfalttiptrailer
- Fejedreng blev lastvognsmekaniker - og vinder af pris
- Fribredden over Lillebælt bliver reduceret et par uger i maj
- Vognmand tog to-akslet trækker med sig til Møn
- Tiderne skifter - maskiner i Limfjordshavn skifter til el
- Nyt samarbejde skal hjælpe flere tunge el-køretøjer ud på vejene
- Landets veje lægger asfalt til mange køer
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |