REDERIORGANISATION TIL STØTTEPARTIER OG OPPOSITION:
Danske Rederier konstaterer i lighed med Stiftelsen Georg Stages Minde, der driver skoleskibet Georg Stage, at der mangler penge til finansiering af dobbelttogter for skoleskibene i S-Regeringens finanslovsforslag, som blev præsenteret mandag. Danske Rederier opfordrer derfor S-Regeringens støttepartier og oppositionen til at tage dobbelttogter med som et krav til de kommende forhandlinger. Det har ved tidligere års finanslovsforslag været et punkt, hvor man er nået til enighed om to togter i stedet for et enkelt, som har været udgangspunktet
Selvom der de seneste år har været sat penge af til, at skoleskibene kunne sejle to togter om året - og derved uddanne flere søfarende - er der i S-Regeringens finanslovsudspil ikke sat penge af til de såkaldte dobbelttogter. Det er ærgerligt, mener Danske Rederier.
Georg Stage kan uddanne 63 ekstra søfarende med et ekstra togt og hos Skoleskibet Danmark er det 80 søfarende pr. togt. Derfor bør dobbelttogterne efter Danske Rederier mening få en fast bevilling på finansloven.
- Jeg håber, at de andre partier vil tage ønsket om dobbelttogter med sig til forhandlingsbordet. Det giver super god mening at sætte penge af til et ekstra togt og få unge, som ofte ikke har anden ungdomsuddannelse, ind på uddannelses- og arbejdsmarkedet, siger Anne H. Steffensen.
Hos Danske Rederier fremhæver man, at skoleskibenes tidligere elever - de ubefarne skibsassistenter - har en arbejdsløshed i nærheden af nul, hvilket især skyldes, at blandt andre offshore-rederierne aktivt efterspørger flere ubefarne skibsassistenter.
Fremhævede fakta om skoleskibene:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- København kåret som Europas førende krydstogthavn for andet år i træk
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Sømænds mentale sundhed under pres af digitalisering til søs
- Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
- Klimaaftale for søfarten faldt i vandet
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
Skriv din kommentar:
Tag krav om dobbelttogter til skoleskibene med til finanslovsforhandlinger
Mandag 30. august 2021 kl: 15:17
Af: RedaktionenDanske Rederier konstaterer i lighed med Stiftelsen Georg Stages Minde, der driver skoleskibet Georg Stage, at der mangler penge til finansiering af dobbelttogter for skoleskibene i S-Regeringens finanslovsforslag, som blev præsenteret mandag. Danske Rederier opfordrer derfor S-Regeringens støttepartier og oppositionen til at tage dobbelttogter med som et krav til de kommende forhandlinger. Det har ved tidligere års finanslovsforslag været et punkt, hvor man er nået til enighed om to togter i stedet for et enkelt, som har været udgangspunktet
Selvom der de seneste år har været sat penge af til, at skoleskibene kunne sejle to togter om året - og derved uddanne flere søfarende - er der i S-Regeringens finanslovsudspil ikke sat penge af til de såkaldte dobbelttogter. Det er ærgerligt, mener Danske Rederier.
- Vi er helt afhængige af at sikre konstant tilstrømning af nyuddannede søfarende til branchen. Ikke mindst til offshore-rederierne og nærskibsfarten, som nu og i de kommende år har stort behov for arbejdskraften. Vi ved, at eleverne fra skoleskibene i høj grad får job efter endt uddannelse, og derfor ærgrer det mig, at regeringen ikke har prioriteret dobbelttogterne i dens udspil, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Georg Stage kan uddanne 63 ekstra søfarende med et ekstra togt og hos Skoleskibet Danmark er det 80 søfarende pr. togt. Derfor bør dobbelttogterne efter Danske Rederier mening få en fast bevilling på finansloven.
- Jeg håber, at de andre partier vil tage ønsket om dobbelttogter med sig til forhandlingsbordet. Det giver super god mening at sætte penge af til et ekstra togt og få unge, som ofte ikke har anden ungdomsuddannelse, ind på uddannelses- og arbejdsmarkedet, siger Anne H. Steffensen.
Hos Danske Rederier fremhæver man, at skoleskibenes tidligere elever - de ubefarne skibsassistenter - har en arbejdsløshed i nærheden af nul, hvilket især skyldes, at blandt andre offshore-rederierne aktivt efterspørger flere ubefarne skibsassistenter.
Fremhævede fakta om skoleskibene:
- Et ekstra togt koster 18 millioner kroner for begge skoleskibe - 10 millioner til Skoleskibet Danmark og 8 millioner til Skoleskibet Georg Stage
- Dobbelttogter vil årligt sikre uddannelse for kanp 300 unge og en vej i job i Det Blå Danmark
- Skoleskibene sikrer uddannelse og vej i job for unge uden ungdomsuddannelse
- Der er et højt optag af kvinder på skoleskibene - 50 procent på Georg Stage
- Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har beregnet, at det giver 2,2 millioner kroner i statskassen, hver gang en ung flyttes fra passiv forsørgelse til et aktivt arbejdsliv
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - København kåret som Europas førende krydstogthavn for andet år i træk
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Sømænds mentale sundhed under pres af digitalisering til søs
- Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
- Klimaaftale for søfarten faldt i vandet
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



