Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Genbrugsmaterialer til ny godsbaneterminal sparer over to års CO2-forbrug

Torsdag 18. marts 2021 kl: 10:29
Share  


Af: Redaktionen

Genbrugsmaterialer til ny godsbaneterminal sparer over to års CO2-forbrug

I starten af i år kunne Port of Aalborg indvie en ny godsbaneterminal. Under anlægsarbejdet med terminalen er der anvendt overskydende genbrugsmaterialer, og det har resulteret i en markant CO2-besparelse på knap 2.000 ton, hvilket svarer til CO2-udslippet fra havnens samlede energiforbrug over to år

Den nye terminal er blevet bygget for at imødekomme en stigende efterspørgsel på godstransport via jernbane og give plads til nye virksomheder. Området udgør et befæstet areal på 18.950 kvadratmeter samt et 430 meter langt rillespor, og i forbindelse med anlæggelsen har Port of Aalborg arbejdet målrettet med at minimere klimaaftrykket ved blandt andet at anvende alternative byggematerialer. 




I samarbejde med jernbaneentreprenørselskabet Aarsleff Rail har Port of Aalborg genanvendt overskydende materialer fra sporrenoveringen af banestrækningen mellem Hobro og Aalborg, og nye beregninger har vist, at resultatet er en langt mere CO2-venlig løsning end det oprindeligt udbudte projekt.




- På bagkant af opførelsen har tal vist, at der er opnået en besparelse på omkring 1.950 ton CO2 i forhold til det oprindelige projekt. Det svarer til havnens samlede energiforbrug over to år, så det er en markant besparelse, det drejer sig om, siger projektleder hos Port of Aalborg, Mikkel Kalmo Guldhammer.  




Under anlægsarbejdet af det nye terminalområde er der konkret anvendt ikke-forurenet jernbaneballast og granit frem for cementstabiliseret grus og stabilgrus, og det har minimeret klimapåvirkningen betragteligt.


Øget fokus på dokumentation af CO2-aftryk
Det er ingeniørvirksomheden NIRAS, der på vegne af Port of Aalborg har stået for beregningerne af CO2-udledningen relateret til det oprindelige projekt samt det udførte projekt. Studiet af de to projekter er udført ved brug af en såkaldt drivhusgasprotokol og kommer i forlængelse af Port of Aalborgs øgede fokus på at reducere havnens CO2-udledning.



- Vi har fået udarbejdet beregningen for at styrke vores arbejde med at kortlægge og minimere klimaaftrykket. Selvom beregningerne er behæftet med en vis usikkerhed, så fungerer de som et godt pejlemærke for projektets CO2-aftryk. I den sammenhæng er det naturligvis glædeligt, at vi kan konstatere, at der er opnået en signifikant besparelse, som tilmed er økonomisk fordelagtig, vurderer Mikkel Kalmo Guldhammer, der fortsætter:


- Projektet går samtidig godt i spænd med den udvikling, vi ser i bygge- og anlægsbranchen netop nu, hvor der er kommet øget fokus på at måle og dokumentere byggematerialers CO2-påvirkning. Senest med Vejdirektoratets LCA-model, der skal bruges til at opgøre produkters CO2-udledning i et livscyklus-perspektiv.




Den nye godsbaneterminal er taget i brug til håndtering af den stigende mængde gods, der ankommer med tog til Aalborg havn fem gange ugentligt: 




- Det er selvsagt meget positivt, at opførelsen af godsbaneterminalen har givet en stor CO2-besparelse samtidig med, at den kan understøtte den positive udvikling inden for jernbanesegmentet, som er et konkurrencedygtigt og grønt alternativ til vejtransport, fremfører Mikkel Kalmo Guldhammer.  



Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- EU-politikere styrker togpassagerers rettigheder
- Batteritog er på vej til Region Sjælland
- Halvanden procent blev sendt retur eller destrueret
- 66,6 millioner kroner efter skat er meget tilfredsstillende
- Havne-mand fra nord tager sydover
- Baneoperatører kan køre med lommevogne på visse reviderede betingelser
- Dansk transportkoncern åbner kører containere med 1.100 kilometer med tog til
- Havn på Sveriges østkyst håndterer mere banegods
- Nyt signalsystem er udrullet langs sporene mellem Langå, Struer og Holstebro
- Intermodal togoperatør udvider forbindelser til Østeuropa
- Østjysk havn oplevede vækst i 2020

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst