NY RAPPORT OM BATTERIELEKTRISKE TOG:
Banedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af, hvordan det ikke-elektrificerede statslige jernbanenet potentielt kan forberedes til batteritog i fremtiden. Undersøgelsen viser blandt andet, at en indførelse af batteritog giver en CO2-reduktion på 30.000 ton årlig
Undersøgelsen viser også, at de nødvendige investeringer i ladeinfrastruktur er i størrelsesordenen 750 millioner kroner. Til sammenligning skønnes det at koste mellem 13 og 14 milliarder kroner at elektrificere de tilsvarende strækninger med køreledninger.
Banedanmark har på baggrund af, at markedet inden for batteritog til regionalbaner er i hastig udvikling, foretaget undersøgelsen ”Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift”. Den indledende undersøgelse afdækker mulighederne og omfanget af den nødvendige infrastruktur til at muliggøre batteri-elektrisk togdrift i Danmark.
Banedanmarks undersøgelse omfatter hele det statslige jernbanenet, hvor der ikke er eller igangsat elektrificering med køreledninger.
- Undersøgelsen fra Banedanmark er meget interessant læsning. Det er første gang, at vi i Danmark har set på, hvordan vi kan gøre hele den statslige togdrift grøn. Der er naturligvis kun tale om et indledende skridt, og vi skal derfor blive klogere på de teknologiske muligheder, men det tegner til, at en investering i batteritog og infrastrukturen hertil, giver god mening både ud fra et klimamæssigt og økonomisk perspektiv, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Interesserede kan hente analysen ”Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift” her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Borgere i Lemvig tog mod nyt batteri-eletrisk tog med Kong Frederik X om bord
- Letbanen i Aarhus må fortsætte med reduceret drift ind i januar
- Letbaneselskab overtager operatøropgaven
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Kong Frederik indvier Danmarks første batteritog
- Billetapp'er kører snart ud på deres sidste tur
- Togtrafikken til og fra Aarhus spærres i 11 dage
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Region sætter fokus på jernbanes fremtid
- Motorvejstilslutning ved Horsens spærres i en måned efter nytår
Skriv din kommentar:
Prisen på ladeinfrastruktur er knap seks procent af prisen for fuld elektrificering
Fredag 5. februar 2021 kl: 14:00
Af: RedaktionenBanedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af, hvordan det ikke-elektrificerede statslige jernbanenet potentielt kan forberedes til batteritog i fremtiden. Undersøgelsen viser blandt andet, at en indførelse af batteritog giver en CO2-reduktion på 30.000 ton årlig
Undersøgelsen viser også, at de nødvendige investeringer i ladeinfrastruktur er i størrelsesordenen 750 millioner kroner. Til sammenligning skønnes det at koste mellem 13 og 14 milliarder kroner at elektrificere de tilsvarende strækninger med køreledninger.
Banedanmark har på baggrund af, at markedet inden for batteritog til regionalbaner er i hastig udvikling, foretaget undersøgelsen ”Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift”. Den indledende undersøgelse afdækker mulighederne og omfanget af den nødvendige infrastruktur til at muliggøre batteri-elektrisk togdrift i Danmark.
Banedanmarks undersøgelse omfatter hele det statslige jernbanenet, hvor der ikke er eller igangsat elektrificering med køreledninger.
- Undersøgelsen fra Banedanmark er meget interessant læsning. Det er første gang, at vi i Danmark har set på, hvordan vi kan gøre hele den statslige togdrift grøn. Der er naturligvis kun tale om et indledende skridt, og vi skal derfor blive klogere på de teknologiske muligheder, men det tegner til, at en investering i batteritog og infrastrukturen hertil, giver god mening både ud fra et klimamæssigt og økonomisk perspektiv, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Interesserede kan hente analysen ”Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift” her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Borgere i Lemvig tog mod nyt batteri-eletrisk tog med Kong Frederik X om bord
- Letbanen i Aarhus må fortsætte med reduceret drift ind i januar
- Letbaneselskab overtager operatøropgaven
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Kong Frederik indvier Danmarks første batteritog
- Billetapp'er kører snart ud på deres sidste tur
- Togtrafikken til og fra Aarhus spærres i 11 dage
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Region sætter fokus på jernbanes fremtid
- Motorvejstilslutning ved Horsens spærres i en måned efter nytår
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



