Grenaabanen er teknisk færdigbygget
Torsdag 14. juni 2018 kl: 10:56
Af: RedaktionenAarhus Letbane oplyser, at Grenaabanen snart er klar til brug - dog uden at sætte en dato på. De sidste finish-arbejder mangler sammen med den endelige godkendelse samt testkørsler, før strækningen kan åbne for passagerer
Den knapt 70 kilometer lange strækning mellem Aarhus H og Grenaa blev teknisk færdigbygget i maj. Det vil sige, at der nu er etableret skinneanlæg, kørestrøm, signalanlæg og omformerstationer. Ligeledes er de eksisterende 14 stationer på Grenaabanen tilpasset til letbanetogene.
Bortset fra de sidste finish-arbejder, er det dermed testkørsler og godkendelse af strækning og køretøjer, der mangler før, passagerer igen kan køre med tog på Grenaabanen.
De sidste finish-arbejder omfatter blandt andet:
Udbedring af skader:
Flere steder har entreprenørmaskinerne sat deres spor på tilstødende arealer omkring stationerne langs Grenaabanen. Derfor arbejdes der på at udbedre skader på beplantning og græsarealer, men også knækkede fliser og andre ødelagte overflader bliver skiftet ud undervejs. Arbejdet sker i tre faser, hvor man starter med de store skader og slutter af med de sidste finish-arbejder
Flere steder har entreprenørmaskinerne sat deres spor på tilstødende arealer omkring stationerne langs Grenaabanen. Derfor arbejdes der på at udbedre skader på beplantning og græsarealer, men også knækkede fliser og andre ødelagte overflader bliver skiftet ud undervejs. Arbejdet sker i tre faser, hvor man starter med de store skader og slutter af med de sidste finish-arbejder
Klargøring af omformerstationer:
Langs Grenaabanen står i alt 15 omformerstationer, som omdanner vekselstrømmen fra det offentlige elnet til 750 volt lavspænding og jævnstrøm, som Letbanen kører på. Lige nu ligner omformerstationerne blå containere, men de vil senere blive beklædt med perforerede metalplader. Nogle af omformerstationer vil også blive ”begrønnet” - det vil sige, at de bliver plantet til med blandt andet efeu og kaprifolier. Også jorden omkring omformerstationerne bliver jævnet ud, og der bliver sået nyt græs
Langs Grenaabanen står i alt 15 omformerstationer, som omdanner vekselstrømmen fra det offentlige elnet til 750 volt lavspænding og jævnstrøm, som Letbanen kører på. Lige nu ligner omformerstationerne blå containere, men de vil senere blive beklædt med perforerede metalplader. Nogle af omformerstationer vil også blive ”begrønnet” - det vil sige, at de bliver plantet til med blandt andet efeu og kaprifolier. Også jorden omkring omformerstationerne bliver jævnet ud, og der bliver sået nyt græs
Afstandsstykker mellem køreledningerne:
På hele letbanestrækningen hænger køreledningerne ved siden af hinanden, hvorfor de i blæsevejr kan slå imod hinanden med en klaprende lyd. Det er helt ufarligt, og der er hverken risiko for stød eller for, at kablerne brister. Til gengæld kan støjen afhjælpes ved at placere små afstandsstykker mellem køreledningerne, så de ikke generer Letbanens naboer. Dette arbejde er i gang og allerede udført på dele af strækningen
På hele letbanestrækningen hænger køreledningerne ved siden af hinanden, hvorfor de i blæsevejr kan slå imod hinanden med en klaprende lyd. Det er helt ufarligt, og der er hverken risiko for stød eller for, at kablerne brister. Til gengæld kan støjen afhjælpes ved at placere små afstandsstykker mellem køreledningerne, så de ikke generer Letbanens naboer. Dette arbejde er i gang og allerede udført på dele af strækningen
Genopsætning af læskærme og infotavler:
På Grenaabanen er standen på de eksisterende læskærme så god, at de kan genopsættes på Letbanens standsningssteder. Til gengæld opsættes nye, digitale infoskærme, som løbende kan opdatere de rejsende om både drift, ankomst- og afgangstider. Skærmene er realtidsstyret af Rejseplanen.dk, hvilket betyder, at de løbende bliver opdateret med seneste nyt
De sidste finish arbejder på Grenaabanen vil blive udført, når Odderbanen er klar til driftsstart.
På Grenaabanen er standen på de eksisterende læskærme så god, at de kan genopsættes på Letbanens standsningssteder. Til gengæld opsættes nye, digitale infoskærme, som løbende kan opdatere de rejsende om både drift, ankomst- og afgangstider. Skærmene er realtidsstyret af Rejseplanen.dk, hvilket betyder, at de løbende bliver opdateret med seneste nyt
De sidste finish arbejder på Grenaabanen vil blive udført, når Odderbanen er klar til driftsstart.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Magasinet Bus 11 - 2025 er udkommet
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- Passagerne er tilfredse med flextrafikken i Region Midtjylland
- Natbusser holder klar til julens fester
- Rigsrevisionen undersøger anskaffelse af nye el-tog
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Færge til Samsø er blevet forsinket på grund af vejret i Biscayen
- Norsk flyselskab udvider sit ruteprogram
- Ekstra afgange har fået flere til at tage med letbanen
- Politiet i Aarhus satte fokus på taxier
- Mand fik et ildebefindende - og kørte ind i et busskur
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




