Transport- og vognmandsorganisationer hilser initiativer velkomne
Fredag 13. marts 2020 kl: 17:03
Af: RedaktionenS-Regeringens beslutning om blandt andet at lempe køre- og hviletidsreglerne for at sikre forsyningssikkerheden, bliver hilst med tilfredshed af transportorganisationen ITD og vognmandsorganisationen DTL
- I ITD hilser vi det velkomment, at kørehviletidsbestemmelserne lempes i denne helt særlige situation. Det styrker fleksibiliteten i opgavevaretagelsen i transporterhvervet og sikrer en større risikodækning i forhold til forsyningssikkerheden, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.
Transport- og Boligministeriet er samtidig i gang med hurtigst muligt at udarbejde bekendtgørelser, så man kan forlænge nu gyldigheden for en række chaufførkørekort og beviser, der ellers stod til at udløbe i marts eller april - eksempelvis kørekort til bus- og lastbilchauffører, chaufføruddannelsesbeviser, tachografkort, ADR-beviser, sikkerhedsrådgivere for farligt gods, truckcertifikater og krancertifikater.
- Det har skabt stor usikkerhed hos mange, at de ikke vidste om de kunne få fornyet deres chaufførkørekort og beviser i den aktuelle situation og dermed fortsætte deres arbejde i den aktuelle situation. Den usikkerhed er nu væk, og det hilser vi velkommen, siger Carina Christensen, der også tager positiv imod beslutningen om, at lempe Godskørselslovens bestemmelser om forbud mod, at en virksomhed, som er indehaver af en godskørselstilladelse, kan udlåne chauffører til andre tilladelsesindehavere eller selv låne chauffører fra andre tilladelsesindehavere.
- Vi kan få brug for, at virksomheder kan låne chauffører fra andre virksomheder, hvis deres chaufførhold for eksempel rammes hårdt af sygdom. Vi hilser også denne fleksibilitet og mulighed velkommen, siger Carina Christensen.
Hos vognmandsorganisationen DTL er administrerende direktør Erik Østergaard også godt tilfreds med initiativerne fra S-Regeringen.
- Det er et glimrende initiativ, og vi er ikke alene meget tilfredse med regeringens håndtering af corona-situationen i almindelighed, men også bestræbelserne på at komme erhvervslivet, herunder vognmændene, i møde med en række kloge tiltag, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Nu får DTL-medlemmerne og deres chauffører lidt mere spillerum i en presset situation.
S-Regeringen opfordrer desuden kommunerne til at følge op med dispensationer, hvor der gælder yderligere lokale hindringer for vareudbringning - eksempelvis parkeringsrestriktioner og indkørselsforbud.
Også reglerne for ugehvilet dispenseres der fra. Det giver noget fleksibilitet i for hold til tilrettelæggelsen af chaufførernes arbejdsuge i den kritiske situation.
Dispensationerne kommer i kølvandet på at mange på trods af myndighedernes opfordringer om det modsatte har hamstret dagligvarer i butikkerne.
- Det er vigtigt for mig at sige, at dette ikke skal give frit slag til hamstring. Det er en nødforanstaltning, som skal sikre leverancerne, tilstrækkeligt med biler og chauffører og at nogle vilkårlige datoer for det ene eller andet bevis ikke trækker nødvendig arbejdskraft ud af cirkulation, mens krisen varer, siger Erik Østergaard.
- Det er et glimrende initiativ, og vi er ikke alene meget tilfredse med regeringens håndtering af corona-situationen i almindelighed, men også bestræbelserne på at komme erhvervslivet, herunder vognmændene, i møde med en række kloge tiltag, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Nu får DTL-medlemmerne og deres chauffører lidt mere spillerum i en presset situation.
S-Regeringen opfordrer desuden kommunerne til at følge op med dispensationer, hvor der gælder yderligere lokale hindringer for vareudbringning - eksempelvis parkeringsrestriktioner og indkørselsforbud.
Også reglerne for ugehvilet dispenseres der fra. Det giver noget fleksibilitet i for hold til tilrettelæggelsen af chaufførernes arbejdsuge i den kritiske situation.
Dispensationerne kommer i kølvandet på at mange på trods af myndighedernes opfordringer om det modsatte har hamstret dagligvarer i butikkerne.
- Det er vigtigt for mig at sige, at dette ikke skal give frit slag til hamstring. Det er en nødforanstaltning, som skal sikre leverancerne, tilstrækkeligt med biler og chauffører og at nogle vilkårlige datoer for det ene eller andet bevis ikke trækker nødvendig arbejdskraft ud af cirkulation, mens krisen varer, siger Erik Østergaard.
Interesserede kan læse mere om initiativerne her:
Faktaark - Force Majeure- initiativer på vejtransportområdet
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |