UNDERSØGELSE:
Ballerup Kommune har sammen med Movia undersøgt mulighederne for at etablere en BRT-linje fra Malmparken Station til Klausdalsbrovej gennem et af Sjællands største erhvervsområder - Lautrupgård i Ballerup. Et BRT-system (Bus Rapid Transit) med el-busser, der kører i egne vejbaner, rummer store fordele viser undersøgelsen
Fordelene er blandt andet:
Fordelene vil give et mere attraktivt bymiljø med grønne arealer, cafeer og mødesteder til gavn for de titusinder af medarbejdere og studerende, som dagligt pendler til og fra arbejde og studie i området.
BRT-systemet - der er kan beskrives som en slags letbane med gummihjul på asfalt - vil også kunne fremskynde indkøring af førerløs teknologi på strækningen.
Erhvervsområdet Lautrupgård i Ballerup er et af Sjællands største erhvervsområder. Ligesom mange andre steder i hovedstadsområdet er området udfordret af trængsel. Hvis man skal kunne passe et arbejde, skal man kunne komme hen til det - til tiden, men i dag spilder mange pendlere i Lautrupgård i Ballerup tid på at holde i kø. Og det problem vil kun stige i takt med, at der bliver 120.000 flere borgere i hovedstadsområdet i 2030. Derfor er der behov for, at flere transporterer sig sammen.
Undersøgelsen af en BRT-linie i Lautrupgård viser, at den både kan sikre grundlaget for byudvikling og bidrage aktivt til udvikling af Lautrupgård, så virksomhederne i området får bedre mulighed for at tiltrække medarbejdere, der forventer hurtig, pålidelig og klimavenlig transport til og fra arbejde.
Førerløs drift er desuden oplagt på BRT-strækninger, da BRT-busserne kører adskilt fra den øvrige trafik i egne vejbaner. Strækningen fra Malmparken st. til Lautrupgård er også veloplagt, fordi den er forholdsvist kort med kun ét vanskeligt kryds.
En central konklusion i undersøgelsen er også, at tilgængeligheden til det store erhvervsområde i Lautrupgård skal ses i et større perspektiv. Effekten af at etablerer et BRT-systemi Lautrupgård kan øges, hvis den ses som led i et større BRT-projekt - eksempelvis på linje 400S, så de store fordele kan spredes i en større geografi fra både Høje Taastrup og Bagsværd.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 33-årig mand er blevet dømt for voldtægt i regionaltog
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
Skriv din kommentar:
BRT-koncept kan fremtidssikre stort erhvervsområde vest for København
Torsdag 20. februar 2020 kl: 13:07
Af: RedaktionenBallerup Kommune har sammen med Movia undersøgt mulighederne for at etablere en BRT-linje fra Malmparken Station til Klausdalsbrovej gennem et af Sjællands største erhvervsområder - Lautrupgård i Ballerup. Et BRT-system (Bus Rapid Transit) med el-busser, der kører i egne vejbaner, rummer store fordele viser undersøgelsen
Fordelene er blandt andet:
- Kortere rejsetid
- Transport uden kø
- Byfortætning omkring stationslignende stoppesteder
Fordelene vil give et mere attraktivt bymiljø med grønne arealer, cafeer og mødesteder til gavn for de titusinder af medarbejdere og studerende, som dagligt pendler til og fra arbejde og studie i området.
BRT-systemet - der er kan beskrives som en slags letbane med gummihjul på asfalt - vil også kunne fremskynde indkøring af førerløs teknologi på strækningen.
Erhvervsområdet Lautrupgård i Ballerup er et af Sjællands største erhvervsområder. Ligesom mange andre steder i hovedstadsområdet er området udfordret af trængsel. Hvis man skal kunne passe et arbejde, skal man kunne komme hen til det - til tiden, men i dag spilder mange pendlere i Lautrupgård i Ballerup tid på at holde i kø. Og det problem vil kun stige i takt med, at der bliver 120.000 flere borgere i hovedstadsområdet i 2030. Derfor er der behov for, at flere transporterer sig sammen.
Undersøgelsen af en BRT-linie i Lautrupgård viser, at den både kan sikre grundlaget for byudvikling og bidrage aktivt til udvikling af Lautrupgård, så virksomhederne i området får bedre mulighed for at tiltrække medarbejdere, der forventer hurtig, pålidelig og klimavenlig transport til og fra arbejde.
Førerløs drift er desuden oplagt på BRT-strækninger, da BRT-busserne kører adskilt fra den øvrige trafik i egne vejbaner. Strækningen fra Malmparken st. til Lautrupgård er også veloplagt, fordi den er forholdsvist kort med kun ét vanskeligt kryds.
En central konklusion i undersøgelsen er også, at tilgængeligheden til det store erhvervsområde i Lautrupgård skal ses i et større perspektiv. Effekten af at etablerer et BRT-systemi Lautrupgård kan øges, hvis den ses som led i et større BRT-projekt - eksempelvis på linje 400S, så de store fordele kan spredes i en større geografi fra både Høje Taastrup og Bagsværd.
Resultaterne fra undersøgelsen skal nu modnes blandt grundejerne i Lautrupgård. Samtidig indgår undersøgelsen i Ballerup Kommunes arbejde med en helhedsplan for området i Lautrupgård, som gennemføres i løbet af 2020.
Når der foreligger en samlet helhedsplan for området, vil der forventeligt blive taget en samlet politisk beslutning om, hvordan Lautrupgård kan fremtidssikres - herunder eventuelt anlæg af et BRT-system.
Undersøgelsen viser, at det vil koste omkring 195 millioner kroner at anlægge en BRT-linie i Lautrupgård. Det ombefatter BRT-vejbaner, anlæg af BRT-stationer og ombygning af vejnet, men også anlæg af en ny vejforbindelse til det nordøstlige Lautrupgård, stisystemer til forbedring af den interne tilgængelighed for fodgængere og cyklister samt ombygning af en række byrum.
Når der foreligger en samlet helhedsplan for området, vil der forventeligt blive taget en samlet politisk beslutning om, hvordan Lautrupgård kan fremtidssikres - herunder eventuelt anlæg af et BRT-system.
Undersøgelsen viser, at det vil koste omkring 195 millioner kroner at anlægge en BRT-linie i Lautrupgård. Det ombefatter BRT-vejbaner, anlæg af BRT-stationer og ombygning af vejnet, men også anlæg af en ny vejforbindelse til det nordøstlige Lautrupgård, stisystemer til forbedring af den interne tilgængelighed for fodgængere og cyklister samt ombygning af en række byrum.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- 33-årig mand er blevet dømt for voldtægt i regionaltog
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |