TRANSPORTORGANISATIONER I FÆLLESSKAB:
I dag er der omkring 30.000 danske godschauffører. De er eftertragtede, og der bliver brug for endnu flere i fremtiden, lyder det fra branchedirektør i DI Transport Michael Svane og direktør i ATL - Transportens Arbejdsgivere Lars William Wesch i anledning af en udsendelse i TV2, hvor det bliver lagt frem, at ni ud af ti chauffører er udlændinge
- Det er korrekt, at der ikke er mange danske chauffører, som kører eksport længere. Det skyldes den meget hårde konkurrence, der er på det marked. Men antallet af danske godschauffører har været stabilt siden 2012. I øjeblikket ser vi faktisk, at der er ved at ske en stigning i beskæftigelsen, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.
Han peger sammen med Lars William Wesch, der er direktør i arbejdsgiverorganisationen ATL, på, at Situationen i transportbranchen er, at man er udfordret af mangel på arbejdskraft. Et meget stort antal chauffører vil gå på pension inden for få år, og der er kamp om at få de unge ind i branchen.
- I de kommende år får vi både brug for flere danske og udenlandske chauffører. Man tegner et forkert billede, hvis man siger, at udlændingene skubber de danske chauffører ud, siger Lars William Wesch og fortsætter:
- Der er brug for udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder - selvfølgelig under ordnede forhold. Der arbejder i forvejen udenlandske chauffører i mange virksomheder. Vores medlemmer har brug for flere hænder - både danskere og udlændinge.
Han fremfører sammen med Michael Svane, at langt de fleste udenlandske lastbiler kører internationale transporter til eller fra Danmark eller i transit gennem Danmark.
Når den udenlandske lastbil har leveret varer i Danmark, må den også køre indenrigskørsel - såkaldt cabotagekørsel. Det er tilladt for en udenlandsk lastbil at køre tre ture internt i Danmark i op til syv dage efter, at der er leveret varer fra udlandet.
Cabotagekørsel udgør ifølge de to organisationer en meget lille del af godskørslen, og danske lastbiler kører også cabotage-kørsel i for eksempel Sverige og Tyskland.
EU forhandler vejpakke
EU forhandler i øjeblikket en vejpakke, som vil skabe mere klare regler for cabotage-kørsel, køre- og hviletid, og hvornår en chauffør er udstationeret og dermed omfattet af løn- og ansættelsesvilkår i det land, chaufføren kører i.
Senest har Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) fremlagt et forslag til, hvordan man kan sikre udenlandske chauffører ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, når de for eksempel kører cabotage-kørsel i Danmark.
- Det er helt afgørende, at vi har ensartede spilleregler i EU, så varerne kan flyttes på en ordentlig måde. Samtidigt skal vi sikre, at der er ordnede forhold for de chauffører, som kører cabotage i Danmark. Derfor har arbejdsmarkedets parter fornylig afleveret et forslag til regeringen, siger Michael Svane.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
Der er brug for danske godschauffører
Onsdag 15. maj 2019 kl: 14:14
Af: RedaktionenI dag er der omkring 30.000 danske godschauffører. De er eftertragtede, og der bliver brug for endnu flere i fremtiden, lyder det fra branchedirektør i DI Transport Michael Svane og direktør i ATL - Transportens Arbejdsgivere Lars William Wesch i anledning af en udsendelse i TV2, hvor det bliver lagt frem, at ni ud af ti chauffører er udlændinge
- Det er korrekt, at der ikke er mange danske chauffører, som kører eksport længere. Det skyldes den meget hårde konkurrence, der er på det marked. Men antallet af danske godschauffører har været stabilt siden 2012. I øjeblikket ser vi faktisk, at der er ved at ske en stigning i beskæftigelsen, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.
Han peger sammen med Lars William Wesch, der er direktør i arbejdsgiverorganisationen ATL, på, at Situationen i transportbranchen er, at man er udfordret af mangel på arbejdskraft. Et meget stort antal chauffører vil gå på pension inden for få år, og der er kamp om at få de unge ind i branchen.
- I de kommende år får vi både brug for flere danske og udenlandske chauffører. Man tegner et forkert billede, hvis man siger, at udlændingene skubber de danske chauffører ud, siger Lars William Wesch og fortsætter:
- Der er brug for udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder - selvfølgelig under ordnede forhold. Der arbejder i forvejen udenlandske chauffører i mange virksomheder. Vores medlemmer har brug for flere hænder - både danskere og udlændinge.
Han fremfører sammen med Michael Svane, at langt de fleste udenlandske lastbiler kører internationale transporter til eller fra Danmark eller i transit gennem Danmark.
Når den udenlandske lastbil har leveret varer i Danmark, må den også køre indenrigskørsel - såkaldt cabotagekørsel. Det er tilladt for en udenlandsk lastbil at køre tre ture internt i Danmark i op til syv dage efter, at der er leveret varer fra udlandet.
Cabotagekørsel udgør ifølge de to organisationer en meget lille del af godskørslen, og danske lastbiler kører også cabotage-kørsel i for eksempel Sverige og Tyskland.
EU forhandler vejpakke
EU forhandler i øjeblikket en vejpakke, som vil skabe mere klare regler for cabotage-kørsel, køre- og hviletid, og hvornår en chauffør er udstationeret og dermed omfattet af løn- og ansættelsesvilkår i det land, chaufføren kører i.
Senest har Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) fremlagt et forslag til, hvordan man kan sikre udenlandske chauffører ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, når de for eksempel kører cabotage-kørsel i Danmark.
- Det er helt afgørende, at vi har ensartede spilleregler i EU, så varerne kan flyttes på en ordentlig måde. Samtidigt skal vi sikre, at der er ordnede forhold for de chauffører, som kører cabotage i Danmark. Derfor har arbejdsmarkedets parter fornylig afleveret et forslag til regeringen, siger Michael Svane.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




