Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
Onsdag 24. juni 2026 kl: 13:32
Af: Redaktionen
Godt hver anden af Molslinjen's færgeafgange sejles med elektriske færger denne sommer. Her er det Samsølinjens Tyrfing, der sejler på ruten mellem Ballen og Kalundborg. (Foto: Molslinjen)
Knap 60 procent saf Molslinjens afgange på rederiets ruter mellem danske have vil blive sejlet med færger med elektriske motorer. Mandag 1. juni tog rederiets færger officielt fat på årets højsæson i de tre sommermåneder, og på tværs af rederiets mange ruter i Danmark vil 57,6 procent af alle afgange blive sejlet af færger, der bruge el i stedet for marine- eller biodiesel. Sidste år var tallet 25 procent
- Vi har fuld fart på den grønne omstilling lige nu, og det er en milepæl for os, at vi denne sommer sammenlagt sejler flere ture på strøm end på diesel, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Han varsler, at alle Molslinjen's ruter er omstillet til elektrisk drift i 2030.
I dag betjener elektriske færger Alslinjen og Samsølinjen, på Fanølinjen sejler den mest benyttede ud af tre færger på strøm, og på Øresundslinjen sejler tre ud af fire færger på strøm. Bornholmslinjen, Langelandslinjen og hurtigfærgerne på Kattegat stadig sejler på diesel.
Molslinjen fremhæver i den anledning, at rederiet i øjeblikket er ved at få bygget tre meget store elektriske katamaraner i Australien, som fra begyndelsen af 2028 vil blive indsat på Molslinjens Kattegatrute i takt med, at de bliver leveret.
På Øresundslinjen er den tredje af de tre højfrekvente færger mellem Helsingør og Helsingborg blive ombygget el-drift, så kun en ældre lastbilfærge stadig er dieseldrevet. Det betyder en højsæson, hvor 95 procent af alle afgange mellem Helsingør og Helsingborg planlægges sejlet på strøm.
- Vi mangler stadig de store ruter på Kattegat og på Bornholm, hvor teknologien først nu er ved at gøre det muligt at sejle på strøm med de store katamaraner. Men med de andre ruter helt eller delvist på strøm, forventer vi at spare klimaet for adskillige tusinde ton CO2 bare denne sommer, siger Carsten Jensen.
5,4 millioner rejsende forventes at tage en tur med en af Molslinjens færger i højsæsonens tre sommermåneder.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Tre-akslet kærre er bygget til maskintransport
- Containertransportør får ny administrerende direktør i Danmark
- Udbyder af tankkort lancerer ladekort til el-lastbiler
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Politiet fandt frem til palletyve
- Transportfond donerer omkring 2,3 millioner kroner til transportprojekter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Udvidet motorvej E45 mellem Vejle og Skanderborg åbner inden for en måned
- Narkopåvirket mand kørte ind i lastbil
- Vognmand hentede sin nye tre-akslede gardintrailer lige i nærheden
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



