Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rapport fortæller om ny teknologi, grøn omstilling og tilfredse passagerer

Onsdag 14. maj 2025 kl: 20:27
Af: Redaktionen

Trafikselskabet Movia har lagt sin 2024-rapport om samfundsansvar frem. Den beskriver, hvordan ny teknologi, forsøg med fleksibel transport, grøn omstilling og forstærkning af det velkendte ruster den kollektive transport til fremtiden. Rapporten viser også tilfredse passagerer, engagerede medarbejdere og fokusområder i 2025

Sidste år transporterede Movia's busser, flextrafik og lokaltog 175,5 millioner passagerer - og langt størstedelen var tilfredse med deres oplevelse. Samtidig rundede Movia også en stor milepæl, da 66 nye el-busser i december kørte ud på gader og veje og dermed kørte trafikselskabet i mål om, at halvdelen af busserne skulle køre på el i 2030 -  seks år før tidsplanen.

 
Flere tilfredse passagerer
Movia har en målsætning om, at 95 procent. af passagererne skal være tilfredse med deres rejse. Og med 94,7 procent tilfredse passagerer i 2024 blev målet stort set indfriet. Hos Lokaltog, der er en del af Movia, lå tilfredsheden på 94,7 procent. For begge gælder det, at der var en lille stigning sammenlignet med 2023.  

 
For flextrafikken har Movia sat et mål om, at mindst 90 procent af passagererne skal være tilfredse med deres rejse. Det mål var også tæt på indfrielse i 2024, da 87 procent var tilfredse. 


- Kollektiv transport skal være det nemme valg, og af den grund betyder serviceniveauet en hel del for vores kunder. Derfor er vi glade for, at så mange har været tilfredse med deres oplevelser med Movia bus og Flextrafik i det forgangne år. Vi arbejder hver dag for at forbedre os, og med introduktionen af nye teknologier forventer vi, at endnu flere vil benytte den kollektive transport, siger Kirsten Jensen (S), der er bestyrelsesformand i Movia og borgmester i Hillerød Kommune.

 
Tjekker engagement og konflikter
Movia gennemfører halvårlige engagementsmålinger blandt medarbejderne, og i 2024 havde medarbejderne generelt et højt engagementsniveau, der samlet lå på eller over benchmark. 

 
De medarbejdere i Movia, der har mest direkte kontakt med passagererne, er billetkontrollørerne. I 2024 tjekkede de billet hos knap 4 millioner passagerer og udskrev 124.000 kontrolafgifter. For hver 10.000 afgifter blev der sidste år registreret én konflikt - i alt var der 14 konfliktsituationer. Movia fremhæver, at antallet af konflikter er faldet markant, og arbejdsmiljøet for kontrollørerne er forbedret siden 2022.  


Chaufføren er Movias ansigt udadtil
Chaufførerne i bus og flextrafik har den daglige passagerkontakt, og derfor arbejder Movia for, at de har gode forhold. I 2024 viste Movia's tilfredshedsmåling, at 67 procent af buschaufførerne ville anbefale jobbet til andre, mens 13 procent var kritiske. Movia oplyser, at omkring 40 procent af chaufførerne svarede i undersøgelsen.
 
I flextrafikken udfører Movia kontrol af chaufførernes overenskomstsikrede arbejds- og lønvilkår. I 2024 konstaterede Movia's kontrolpanel, som består af repræsentanter fra arbejdsgiver- og fagforeninger, at der fortsat er fejl og mangler i en del af chaufførernes lønsedler og kontrakter - nogenlunde svarende til 2023-niveauet. 


På baggrund af kontrolpanelets arbejde indførte Movia onsdag 1. marts 2024 en række nye krav i kørselsudbuddet, som skal sikre bedre løn- og arbejdsvilkår for chaufførerne.  

 
- Chaufførerne i Movia's busser og flextrafik spiller en central rolle for, hvordan vores passagerer oplever det at køre med os, og derfor er vi optagede af, at deres arbejdsvilkår og -betingelser er så gode som muligt, så de kan yde den bedste service for passagererne, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er direktør for Movia.


Nye teknologier og fremtidssikring
Mandag 8. april 2024 markerede begyndelsen på nærbus-forsøget i Haslev, hvor Movia i samarbejde med Faxe Kommune tester fleksibel kollektiv transport. Det er bus-på-bestilling, og borgerne i Haslev har taget godt imod det nye tilbud, som giver dem mere mobilitet. Især flere unge mennesker benytter sig af nærbusserne.

 
Med introduktionen af Rejsekort som app i efteråret 2024 har Movia og landets øvrige trafikselskaber gjort rejsen med kollektiv transport lettere, når man kan checke ind og ud på ens mobil. Ved udgangen af 2024 havde passagererne foretaget over 5 millioner rejser med app'en.  


 
Interesserede kan læse Movia's Samfundsansvarsrapport her:

 
Lidt fra Movia's Samfundsansvarsrapport:
  • 50 procent af Movias busser kørte på el ved udgangen af 2024 
  • Movia forventer, at over 90 procent af alle busser er elektriske i 2030 
  • Udledningen af partikler og NOx fra de gule Movia-busser er reduceret med 94 procent siden 2008
  • De nye elbusser støjer markant mindre end tilsvareden dieselbusser
  • 94,7 procent af Movia's buspassagerer var enten tilfredse eller meget tilfredse med deres rejse 
  • 175,5 millioner passagerer rejste med Movia i 2024 - i bus, flextrafik og lokaltog 
  • En million passagerer sejlede i 2024 med Movia's havnebusser i København
  • 23 procent af Movias busser havde elektriske ramper ved udkørslen af 2024








Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Billetsamarbejder skaber værdi for gæster og virksomheder
- Rapport fortæller om ny teknologi, grøn omstilling og tilfredse passagerer
- Motorstyrelsen varsler kontrol i Aarhus
- Energiselskab afslutter 2024 med et tilfredsstillende resultat
- Flere sneplove, planer for busser og letbane og større fokus på cykelstier skal hjælpe trafikken i snevejr
- Brancheorganisation vil have omstillingen af den tunge vejtransport op i gear
- Påske-effekt løftede passagertallet hos rederi
- Øget interesse får energiselskab til at fordoble antallet af ladestandere fra en til to
- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Flere bruger digitale billetløsninger
- Kundetilfredshed ligger stabilt på skinnerne
- Investeringer fortsætter ad det rigtige spor

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst