STATISTIK:
Materialeforbruget pr. indbygger i Danmark er 75 procent større end EU-gennemsnittet. Det er samtidig steget 7 procent på 10 år. Det fremgår af en analyse om cirkulær økonomi, som torsdag er udkommet sammen med Statistisk Tiårsoversigt 2024 fra Danmarks Statistik
Ifølge analysen om cirkulær økonomi brugte vi i Danmark i 2022 til sammen - både husholdninger og virksomheder - 149 millioner ton materialer. Fordelt på hver enkelt indbygger i Danmark - godt 5,8 millioner i 2022 - svarer det til 25,3 ton til hver - lige fra det yngste spædbarn til den ældste pensionist. I gennemsnit brugte hver EU-borger 14,4 ton materialer i 2022 - altså langt mindre end den gennemsnitlige indbyggeri Danmark. En stor del af materialerne bruges til eksempelvis murstensvillaer, motorveje, møbler og madvarer.
- Vores materialeforbrug er en del større pr. indbygger end i EU-landene som gennemsnit. Eksempelvis bruger vi hvert år store mængder sand og grus til byggematerialer, siger Aya Permin, der er fuldmægtig i Danmarks Statistik.
Ifølge statistikken er det danske materialeforbrug steget med 7 procent fra 2012 til 2022.
En brik i den cirkulære økonomi
Når vi bruger mange materialer, er det svært at undgå at producere meget affald, men nogle materialer kommer fra og ender som genanvendelse. Det kan være pap, der bliver genanvendt som rullen i toiletpapiret - det vi kalder cirkulær økonomi.
- Cirkulær økonomi er en modsætning til lineær økonomi og går ud på at bruge jordens ressourcer mere effektivt ved eksempelvis at genanvende gamle materialer i stedet for at indvinde nye. Et eksempel er, når du sorterer plastik, glas, metal og madaffald til genanvendelse i hver sin beholder. Cirkulær økonomi handler for eksempel også om produktdesign, deleøkonomi og grønne investeringer, siger Sara Svantesson, der er specialkonsulent i Danmarks Statistik.
Interesserede kan læse mere om udvalgte dele af den cirkulære økonomi i en særlig tema-artikel i Statistisk Tiårsoversigt 2024 - klik her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Politiet fandt frem til palletyve
- Kølevogn fra 1965 skal fortælle transportbranchens historie på landevejene
- Transportfond donerer omkring 2,3 millioner kroner til transportprojekter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Flere fynske busser får nye køreplaner og nye rutenumre til august
- Nye køreplaner i Midtjylland skal sikre gode og sammenhængende rejsemuligheder
- Udvidet motorvej E45 mellem Vejle og Skanderborg åbner inden for en måned
- Narkopåvirket mand kørte ind i lastbil
- Vognmand hentede sin nye tre-akslede gardintrailer lige i nærheden
- Elektrisk varebil kommer i en mere kompakt udgave
- Svensk øresundshavn håndterede et stigende antal containere
- Fremtiden kan udløse langt større krav til digital infrastruktur
Skriv din kommentar:
Danmark har et større materialeforbrug end EU-gennemsnittet
Torsdag 26. september 2024 kl: 13:12
Af: RedaktionenMaterialeforbruget pr. indbygger i Danmark er 75 procent større end EU-gennemsnittet. Det er samtidig steget 7 procent på 10 år. Det fremgår af en analyse om cirkulær økonomi, som torsdag er udkommet sammen med Statistisk Tiårsoversigt 2024 fra Danmarks Statistik
Ifølge analysen om cirkulær økonomi brugte vi i Danmark i 2022 til sammen - både husholdninger og virksomheder - 149 millioner ton materialer. Fordelt på hver enkelt indbygger i Danmark - godt 5,8 millioner i 2022 - svarer det til 25,3 ton til hver - lige fra det yngste spædbarn til den ældste pensionist. I gennemsnit brugte hver EU-borger 14,4 ton materialer i 2022 - altså langt mindre end den gennemsnitlige indbyggeri Danmark. En stor del af materialerne bruges til eksempelvis murstensvillaer, motorveje, møbler og madvarer.
- Vores materialeforbrug er en del større pr. indbygger end i EU-landene som gennemsnit. Eksempelvis bruger vi hvert år store mængder sand og grus til byggematerialer, siger Aya Permin, der er fuldmægtig i Danmarks Statistik.
Ifølge statistikken er det danske materialeforbrug steget med 7 procent fra 2012 til 2022.
En brik i den cirkulære økonomi
Når vi bruger mange materialer, er det svært at undgå at producere meget affald, men nogle materialer kommer fra og ender som genanvendelse. Det kan være pap, der bliver genanvendt som rullen i toiletpapiret - det vi kalder cirkulær økonomi.
- Cirkulær økonomi er en modsætning til lineær økonomi og går ud på at bruge jordens ressourcer mere effektivt ved eksempelvis at genanvende gamle materialer i stedet for at indvinde nye. Et eksempel er, når du sorterer plastik, glas, metal og madaffald til genanvendelse i hver sin beholder. Cirkulær økonomi handler for eksempel også om produktdesign, deleøkonomi og grønne investeringer, siger Sara Svantesson, der er specialkonsulent i Danmarks Statistik.
Interesserede kan læse mere om udvalgte dele af den cirkulære økonomi i en særlig tema-artikel i Statistisk Tiårsoversigt 2024 - klik her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Politiet fandt frem til palletyve
- Kølevogn fra 1965 skal fortælle transportbranchens historie på landevejene
- Transportfond donerer omkring 2,3 millioner kroner til transportprojekter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Flere fynske busser får nye køreplaner og nye rutenumre til august
- Nye køreplaner i Midtjylland skal sikre gode og sammenhængende rejsemuligheder
- Udvidet motorvej E45 mellem Vejle og Skanderborg åbner inden for en måned
- Narkopåvirket mand kørte ind i lastbil
- Vognmand hentede sin nye tre-akslede gardintrailer lige i nærheden
- Elektrisk varebil kommer i en mere kompakt udgave
- Svensk øresundshavn håndterede et stigende antal containere
- Fremtiden kan udløse langt større krav til digital infrastruktur
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




