VOGNMANDSORGANISATION HAR KOMMENTERET SKATTEUDSPIL:
SVM-regeringens vil sænke skatteprocenten fra 15 til 10 procent for virksomheder, der indgår i et generationsskifte. Skattemyndighedernes skøn over virksomhedens værdi skal fremover afløses af et skema, hvor virksomhedsejerne efter nærmere retningslinjer selv kan foretage værdisætningen. Vognmandsorganisationen DTL finder initiativet positivt.
- Der sker i disse år en omfattende konsolidering i transportbranchen, og samtidig er familieejede virksomheder meget fremherskende blandt vognmændene, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
- Rigtig mange danske transportvirksomheder, fra mastodonter til de mindre, står over for at skulle ejerskiftes i løbet af de næste ti år. Så der er en markant fordel i, at en virksomhedsoverdragelse sker på en så skatte- og kapitalmæssig lempelig og ensartet måde som muligt, siger han videre.
Erik Østergaard peger på, at en skattesænkning på overdragelse og generationsskifte kan betyde, at man i tide sikrer, at det er de rigtige personer, der overtager virksomheden. Samtidig undgår man, at virksomheden bliver drænet for kapital, som kunne være brugt til investeringer i virksomheden.
- Selv om tendensen i tiden er at blive langt længere på arbejdsmarkedet, vil en skattesænkning på overdragelse formentlig give flere et incitament til at afhænde virksomheden i tide og give nye kræfter større lyst til at overtage. Det kan også give et skub til den nødvendige grønne omstilling og dermed større konkurrencedygtighed, vurderer Erik Østergaard.
SVM-Regeringen foreslår, at initiativerne indføres med virkning fra 1. oktober 2024.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Politiet klippede i 11 kørekort i forbindelse med ulykke på motorvej ved Ringsted
- Chauffør kørte fra transportmesse i nyt vogntog
- Fiskene bliver bragt ud uden direkte CO2-udledning
- Nyeste hollandske lastbilgeneration har rundet eksemplar nummer 125.000
- Entreprenør i Græsted er endt som konkursbo
- Kalundborg-vognmand har hentet tre-akslet letvægsttrailer i Østjylland
- Speditionsfirma i Juelsminde er endt som konkursbo ved Skifteretten i Horsens
- Smuglerinstruktør har fået en dom på 13 år fængsel
- Fredag 11. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Specialtransportspecialist har fået en 8x4-lastbil med kran
- Vognmand i Himmerland er endt i Skifteretten i Aalborg
Skriv din kommentar:
Skattesænkning kan sætte skub i generationsskifte hos vognmænd
Mandag 22. juli 2024 kl: 10:58
Af: RedaktionenSVM-regeringens vil sænke skatteprocenten fra 15 til 10 procent for virksomheder, der indgår i et generationsskifte. Skattemyndighedernes skøn over virksomhedens værdi skal fremover afløses af et skema, hvor virksomhedsejerne efter nærmere retningslinjer selv kan foretage værdisætningen. Vognmandsorganisationen DTL finder initiativet positivt.
- Der sker i disse år en omfattende konsolidering i transportbranchen, og samtidig er familieejede virksomheder meget fremherskende blandt vognmændene, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
- Rigtig mange danske transportvirksomheder, fra mastodonter til de mindre, står over for at skulle ejerskiftes i løbet af de næste ti år. Så der er en markant fordel i, at en virksomhedsoverdragelse sker på en så skatte- og kapitalmæssig lempelig og ensartet måde som muligt, siger han videre.
Erik Østergaard peger på, at en skattesænkning på overdragelse og generationsskifte kan betyde, at man i tide sikrer, at det er de rigtige personer, der overtager virksomheden. Samtidig undgår man, at virksomheden bliver drænet for kapital, som kunne være brugt til investeringer i virksomheden.
- Selv om tendensen i tiden er at blive langt længere på arbejdsmarkedet, vil en skattesænkning på overdragelse formentlig give flere et incitament til at afhænde virksomheden i tide og give nye kræfter større lyst til at overtage. Det kan også give et skub til den nødvendige grønne omstilling og dermed større konkurrencedygtighed, vurderer Erik Østergaard.
SVM-Regeringen foreslår, at initiativerne indføres med virkning fra 1. oktober 2024.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Politiet klippede i 11 kørekort i forbindelse med ulykke på motorvej ved Ringsted
- Chauffør kørte fra transportmesse i nyt vogntog
- Fiskene bliver bragt ud uden direkte CO2-udledning
- Nyeste hollandske lastbilgeneration har rundet eksemplar nummer 125.000
- Entreprenør i Græsted er endt som konkursbo
- Kalundborg-vognmand har hentet tre-akslet letvægsttrailer i Østjylland
- Speditionsfirma i Juelsminde er endt som konkursbo ved Skifteretten i Horsens
- Smuglerinstruktør har fået en dom på 13 år fængsel
- Fredag 11. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Specialtransportspecialist har fået en 8x4-lastbil med kran
- Vognmand i Himmerland er endt i Skifteretten i Aalborg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |