HAVNEDIREKTØR OM POLITISKE BESLUTNING:
At udvidelsen af Aarhus Havn er sat på pause betyder, at de gevinster, der ellers ville komme erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet til gode, risikerer at gå tabt. Sådan lyder det fra Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn, efter, at planerne om en havneudvidelse onsdag morgen blev sat på pause
Onsdag morgen besluttede partierne bag den aftale, der i første omgang gav grønt lys til projektet, at sætte projektet på pause.
- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet. Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn.
Partierne, der udgør et stort flertal i det nuværende byråd, understreger, at projektet ikke tages op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det. Og den usikkerhed skaber ifølge Aarhus Havn problemer i en erhvervssammenhæng.
- Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren, der peger på, at det for nuværende svært at sige, hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn.
Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde, for der er mange mennesker, hvis hverdag bliver påvirket af byrådets beslutning.
- Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt. Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Malerarbejde spærrer bro i Nordvestjylland om natten
- Sporskifte kan påvirke både jernbanetrafik og trafik på motorvej
- Sensorer skal mærke og registrere forandringer på og under jernbanestrækninger
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- To togoperatører vil køre mellem Oslo og København
- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tog kørte 22.143 containere til og fra terminal i Göteborg
- Intermodalt fremskridt er kommet på skinner
- Batteritog er på vej til Vestjylland
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Godt 20.000 køretøjer kørte mellem Amager og Skåne
- Tog kan igen køre mellem Engesvang og Silkeborg
Skriv din kommentar:
- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv
Onsdag 19. juni 2024 kl: 12:01
Af: RedaktionenAt udvidelsen af Aarhus Havn er sat på pause betyder, at de gevinster, der ellers ville komme erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet til gode, risikerer at gå tabt. Sådan lyder det fra Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn, efter, at planerne om en havneudvidelse onsdag morgen blev sat på pause
Onsdag morgen besluttede partierne bag den aftale, der i første omgang gav grønt lys til projektet, at sætte projektet på pause.
- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet. Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn.
Partierne, der udgør et stort flertal i det nuværende byråd, understreger, at projektet ikke tages op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det. Og den usikkerhed skaber ifølge Aarhus Havn problemer i en erhvervssammenhæng.
- Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren, der peger på, at det for nuværende svært at sige, hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn.
Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde, for der er mange mennesker, hvis hverdag bliver påvirket af byrådets beslutning.
- Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt. Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.
Interesserede kan læse mere om den politiske beslutning her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Malerarbejde spærrer bro i Nordvestjylland om natten
- Sporskifte kan påvirke både jernbanetrafik og trafik på motorvej
- Sensorer skal mærke og registrere forandringer på og under jernbanestrækninger
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- To togoperatører vil køre mellem Oslo og København
- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tog kørte 22.143 containere til og fra terminal i Göteborg
- Intermodalt fremskridt er kommet på skinner
- Batteritog er på vej til Vestjylland
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Godt 20.000 køretøjer kørte mellem Amager og Skåne
- Tog kan igen køre mellem Engesvang og Silkeborg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |