Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politisk aftale åbner for at lukke mindst 34 millioner ton CO2 ned i undergrunden

Onsdag 20. september 2023 kl: 11:28
Af: Redaktionen

En ny bred aftale mellem SVM-Regeringen og partierne SF, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale, Dansk Folkeparti og Alternativet baner vejen for fangst af mindst 34 millioner ton CO2. Aftalen skal skabe større sikkerhed for fuld fangst og lagring af CO2 fra 2029 og fjerner samtidig forhindringer og skaber klarhed om etablering af både rør og transport af CO2 og udvikling af CO2-lagre

Vurderingen i et klima-perspektiv er, at der ikke er nogen vej uden om CO2-fangst og lagring (CCS - Carbon capture and storage), når både danske og europæiske klimamål skal opfyldes.


Derfor er partierne vag den nye aftale blevet enige om at styrke vilkårene for CO2-fangst og lagring i Danmark, så de barrierer, der lige nu forhindrer de nødvendige investeringer i både fangst, transport og lagring af CO2, fjernes, så tempoet på og omfanget af CO2-fangst og lagring kan sættes op.


- Det er helt afgørende for opfyldelsen af både vores og Europa's klimamål, at vi får CO2-fangst og lagring op i fuldskala i Danmark. Vi har heldigvis virksomheder, som gerne vil investere, men lige nu er bremset af en række uklarheder og barrierer, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) og fortsætter:


- Det er min opgave at minimere både risici og usikkerheder på vej mod 2030. Det er præcis det, vi gør ved at styrke vilkårene for CCS i Danmark. På den måde øger vi sikkerheden for, at CCS hiver de nødvendige reduktioner hjem. Det er klimahandling.


Samlingen af midler fra CCUS-puljen og Grøn skattereform-puljen forventes i alt at kunne give en reduktion på mindst 34 millioner tons CO2 over den 15-årige periode. I alt vil udbuddenes økonomiske størrelse være cirka 26,8 milliarder kroner fordelt på to udbudsrunder, der løber i 15 år frem for 20 år. Det betyder, at der fremrykkes CO2-reduktioner efter 2030.


Udbuddenes størrelser giver også flere aktører mulighed for at byde, hvilket øger sikkerheden for, at CCS kan bidrage med sin andel til klimamålene. Det samme gør udbudskravet om fuld fangst fra første januar 2029 i stedet for 2030.


Aftalen sætter også gang i arbejdet med Danmarks første hovedlov om transport af CO2. Loven skal sikre både tydelige og ensartede regler for transport af CO2 via rør, uanset om det skal lagres eller anvendes til eksempelvis PtX, og samtidig gøre det muligt for både statslige og private markedsaktører at eje og drive rør til CO2-transport.


Aftalepartierne er enige om at fortsætte modellen med 20 procent statsligt medejerskab gennem Nordsøfonden i de fremtidige lagringslicenser. Modellen sikrer, at det danske samfund også får del i gevinsten ved at stille undergrunden til rådighed til lagring af CO2.


Udspillet vil også bidrage til at hjælpe langsigtet anvendelse af CO2 (CCU - Carbon capture and utilization) på vej, da fangst- og transportinfrastrukturen på mange punkter er den samme for CCU. Samtidig giver udbuddene en vis fleksibilitet for udtrædelsesmuligheder efter 2030, der vil gøre det muligt at træde ud af kontrakten, hvis kontraktindehaver eksempelvis ser en bedre forretning i at sælge CO2 til anvendelsesformål.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Klimademonstranter lukker for lufttrafik til og fra tysk lufthavn
- Rederi vedtager klimamål med Science Based Targets Initiative
- Genvalgt kom­mis­sions­for­mand udsender maritime pejlemærker
- Energistyrelsen har vedtaget plan for Hesselø Havvindmøllepark
- Nyvalgte EU-politikere fra Danmark har fået deres udvalgsposter
- Fredag 19. juli 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Danmark modtager 1,478 milliarder kroner i EU-støtte til danske infrastrukturprojekter
- Elektriske minibusser kommer til Paris med brint-elektrisk lastbil
- Andelen af tunge el-lastbiler ligger på 1,2 procent
- Tre leverandører har leveret 26 tunge el-lastbiler i år
- Fredag 12. juli 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst