Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

En ny infrastruktur til brint er på vej

Tirsdag 6. juni 2023 kl: 11:29
Af: Redaktionen

En ny infrastruktur til brint er på vej
Den kommende danske brintinfrastruktur kan komme til at være forbundet med lignende rørføringer i resten af Europa. (Illustration: European Hydrogen Backbone)

Green Power Denmark roser den politiske delaftale om rollefordeling og ejerskab af en nye brintinfrastruktur i Danmark. Samtidig peger erhvervsorganisationen på, at der er behov for flere beslutninger om brintrør samt tættere sammenhæng med blandt andet udbygningen af havvind - ellers vil investeringer finde vej udenom Danmark

SVM-Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget indgået en aftale om, hvem der skal være operatører af brintinfrastruktur i Danmark. Med aftalen får Energinet ansvaret for den grænseoverskridende brintinfrastruktur, rørføring på havet samt den infrastruktur, der går på tværs af landet til et brintlager. Evida bliver ansvarlig for at forbinde indenlandske producenter og forbrugere af brint. Dermed er én af forudsætningerne på plads for den infrastruktur, der skal transportere morgendagens grønne brændstoffer til tung transport, industri og landbrug.


Green Power Denmark har længe presset på for, at der kom skub i etableringen af en national brintinfrastruktur. Derfor glæder erhvervsorganisationen sig også over delaftalen.  


Med klarhed om rollefordelingen kan Energinet og Evida komme videre med det konkrete arbejde med at etablere brintrør. Men der er ifølge Green Power Denmark behov for flere politiske beslutninger for at skabe den samlede regulatoriske klarhed, som Power-to-X-aktørerne efterspørger. Og de skal træffet i løbet af kort tid.


- Vi tager det næste spæde skridt mod en brintinfrastruktur i Danmark. Med klarhed om rollefordelingen kan Energinet og Evida nu komme videre med det konkrete arbejde med at etablere brintrør. Men det haster med flere politiske beslutninger for at skabe den samlede regulatoriske klarhed, som Power-to-X-aktørerne efterspørger, siger Michael Madsen, chef for Power-to-X i Green Power Denmark, og fortsætter:


- Danmark har alle muligheder for at blive et foregangsland. Adskillige private virksomheder står klar, men for at kunne træffe endelige investeringsbeslutninger skal de have sikkerhed for en infrastruktur til grøn brint og vilkårene for at benytte den. Ellers ender investeringerne med at gå udenom Danmark, og så misser vi det næste grønne erhvervseventyr.


Han understreger også, at det er vigtigt at tænke brintinfrastrukturen sammen med de kommende havvindmølleparker, som politikerne forhandler om.


Det handler blandt andet om, hvornår brintrørene skal ligge klar, og at rørene skal forbinde de energiknudepunkter, hvor den planlagte havvind i Nordsøen føres i land omkring Esbjerg og Holstebro. Denne del omtales som "den jyske brint-backbone", der også inkluderer en brintforbindelse mellem Esbjerg og Fredericia, et sydgående eksportrør til Tyskland samt forbindelse til brintlager i Lille Thorup.


- Hastighed er altafgørende, hvis brintinfrastrukturen skal være klar samtidig med de nye havvindmølleparker, og hvis aftalen om grænseoverskridende brintinfrastruktur mellem Danmark og Tyskland i 2028 skal overholdes. For at komme videre med udbygningen skal regeringen derfor snarest komme med et oplæg til finansiering af brintinfrastruktur, så det kan være på plads senest inden udgangen af 2023, siger Michael Madsen.


Private aktører kan etablere direkte linjer
Aftalen giver derudover private aktører mulighed for at eje en brintrørføring, der ikke er en del af det sammenhængende brintnet - for eksempel hvis Energinet og Evida ikke ser værdi i at eje og drive den pågældende brintrørstrækning. Netop det har stået højt på Green Power Denmarks ønskeliste.


- Det er vigtigt, at vi har en stærk kollektiv brintinfrastruktur, ligesom vi kender det fra det robuste danske elnet. Men for at sikre tilpas hastighed i udbygningen til gavn for den grønne omstilling er det vigtigt, at vi sikrer tilstrækkelig fleksibilitet til også at kunne etablere såkaldte direkte linjer uden for den kollektive brintinfrastruktur, siger Michael Madsen.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst