Transportorganisationer skriver brev til transportministeren om hjemsendelse af trailere med mere
Onsdag 29. juni 2022 kl: 09:23
Af: Redaktionen EU-Kommissionen meldte fornyligt ud, at det som følge af EU’s Vejpakke ikke kun er lastbiler, men også sættevogne og andre påhængskøretøjer, der skal hjem til etableringslandet mindst hver ottende. En række transportorganisationer har skrevet et brev til transportminister Trine Bramsen (S), hvori de beder hende om at gå ind i sagen og gå imod EU-Kommissionens fortolkning. Transportorganisationen ITD, der er en af underskriverne, betegner EU-Kommissionens fortolkning som skadelig og virkelighedsfjern
Der har været sagt og skrevet meget om kravet i EU’s Vejpakke om, at lastbiler som noget nyt skal tilbage til etableringslandet mindst hver ottende uge. Reglen er også kendt som otte-ugers-reglen.
Der har foruden de politiske uenigheder om reglen været en lang række spørgsmål til, hvordan reglen i praksis vil blive håndhævet, og hvordan virksomheder skal forholde til den. På den baggrund har EU-Kommissionen været i gang med at udarbejde en såkaldt ”Q&A” om reglen, som skal svarer på de mest grundlæggende spørgsmål.
For et par uger siden udsendte EU-Kommissionen sin Q&A, som rejste en lang række nye spørgsmål. Det skyldes ikke mindst, at EU-Kommissionen mener, at otte-ugers-reglen også skal gælde for sættevogne og og andre påhængskøretøjer.
Hos ITD og andre organisationer på transportområdet, har man svært ved at forstå logikken i denne fortolkning. Derfor har de henvendst sig til transportminister Trine Bramsen.
- Det er en stor overraskelse for os, at EU-Kommissionen mener, at også sættevogne og trailere skal hjem hver ottende uge. Det er en skadelig og meningsløs fortolkning af Vejpakken, som vil ramme den europæiske transportsektor hårdt, hvis den føres ud i livet. Markedet for trailere i Europa er jo fundamentalt anderledes end lastbilmarkedet, og det virker helt gakgak, hvis man skal til at transportere tomme trailere på kryds og tværs af Europa. Det vil være til skade for både klimaet, trængslen, og så vil det presse prisen på transport voldsomt op i en tid, hvor priserne allerede er høje, siger Jesper Høgh Bach, der er administrerende direktør i ITD.
Uenig politisk og juridisk
Ifølge ITD er der både tale om en politisk og juridisk uenighed i fortolkningen af reglerne.
Uenig politisk og juridisk
Ifølge ITD er der både tale om en politisk og juridisk uenighed i fortolkningen af reglerne.
Juridisk mener ITD ikke, at man kan lade trailere og andre påhængskøretøjer omfatte af otte-ugers-reglen, da reglen er et etableringskrav, som skal overholdes for at opretholde en godskørselstilladelse. Der udstedes imidlertid ikke godskørselstilladelser til sættevogne med mere, så derfor rammer EU-Kommissionen ifølge transportorganisationerne ved siden af.
Det gælder også politisk, hvor alene praktikken med at få flyttet de mange trailere rundt virker umulig. Dermed vil reglen have en åbenlys negativ effekt på transportbranchens ambitioner om at sænke CO2-udledningerne, hvilket direkte vil modarbejde både EU-Kommissionens og ikke mindst den danske regerings ambitioner om en grøn omstilling af vejtransportsektoren.
Ud over brevet til den danske transportminister, har ITD også været i direkte kontakt med EU-Kommissionen om fortolkninger, og den internationale vejtransportunion, IRU, har også sendt et samlet brev på vegne af branchen, hvor man beder EU-Kommissionen om at genoverveje sin fortolkning.
- Vi gør, hvad vi kan på alle kanaler for at påvirke Europa-Kommissionen til at ændre sin fortolkning. Medlemslandene vil jo ikke nødvendigvis bare kopiere Kommissionens fortolkning, men det skaber en masse forvirring i hele markedet, når den her slags fortolkninger bliver sendt ud. Derfor handler det om hurtigt at få Kommissionen til at rette ind, så vi undgår det kaos ude på vejene, som fortolkningen vil medføre. Fortolkningen er både virkelighedsfjern og tudetosset, og vi mener helt grundlæggende, at der er tale om, at Kommission tager fejl her, siger Jesper Høgh Bach.
Interesserede kan se brevet til transportministeren her:
Interesserede kan se brevet til transportministeren her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Hundefører så tung lastbil på vejen
- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |