Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ORGANISATION:

Esbjerg-aftale giver Danmark en enestående mulighed

Torsdag 19. maj 2022 kl: 08:23
Af: Redaktionen

Brintbranchen, der er interesseorganisation for virksomheder, der arbejder med brint og PtX i Danmark, roser onsdagens aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur med i deres planer

- At brint med et produktionsmål på 20 GW i 2030 er integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en kommentar til erklæringen fra de fire landes statsministre.


Tejs Laustsen Jensen fra Brintbranchen, hvis 30 medlemmer alle arbejder med brint, Power-to-X, brændselsceller, metanol, elektrolyse, electrofuels og andre brintløsninger, påpeger, at brintsatsningen giver enestående muligheder for dansk erhvervsliv.


- Det er en stor dag for den grønne omstilling, og dagens aftale er endnu en milepæl i arbejdet mod et energisystem, som er uafhængig af fossile brændsler og udemokratiske kræfter, siger Tejs Laustsen Jensen og fortsætter:


- Med brint som et nøgleelement i de fire landes aftale kan vi sikre os, at vi ikke spilder én eneste megawatt af den grønne energi. Nu skal vi etablere den brinproduktion- og infrastruktur, der er helt nødvendig for at kunne kapere og integrere de store mængder vedvarende energi, som bliver resultatet af aftalen.
 

De fire regeringsledere pegede onsdag på, at brint spiller en afgørende rolle i at sikre, at de enorme mængder energi fra vindmøller og solceller kan udnyttes optimalt.


- Uden massiv VE-udbygning ingen grøn brint, men uden grøn brint kan vi heller ikke integrere de massive mængder grøn strøm i energisystemet. Vi har grundlæggende brug for at kunne flytte store mængder strøm udenom elsystemet, siger Tejs Laustsen Jensen. 


Han understreger samtidig, at opgraderingen af havvind i Nordsøen, som de fire regeringschefer onsdag aftalte, betyder en helt ny måde at tænke energisystem på, hvor strøm i høj grad er en råvare, der både skal bruges direkte i elsystemet, men også som afsæt for produktion af diverse grønne brændstoffer.


- Vi har brug for massiv opskalering af produktionen af brint og brintbaserede brændsler som metanol og ammoniak. Det er afgørende for at gøre Europas industri, fly, skibe og lastbiler grønne, og det forudsætter, at vi kan flytte energien fra Nordsøen til dansk og europæisk industri gennem blandt andet gennem nyetableret brintinfrastruktur. Det har de fire lande set og ladet tydeligt afspejle i deklarationen, og det giver Danmark en række unikke muligheder, siger Tejs Laustsen Jensen og tilføjer:


- Danmark har med en stærk brintindustri samt muligheder for storskala brintlagring i undergrunden og stærke industrielle spillere inden for forædling til f.eks. metanol rigtigt gode forudsætninger for at få rigtigt meget ud af dagens aftale. Vi er med den netop vedtagne PtX-strategi allerede kommet et godt stykke, men i lyset af dagens aftale har vi endnu mere travlt med at implementere storskala brint i det danske og nordeuropæiske energisystem.


Om Brintbranchen:
  • Brintbranchen er hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark, og varetager interesserne af over 30 medlemmer, som alle arbejder med brint, Power-to-X, brændselsceller, metanol, elektrolyse, electrofuels og andre brintløsninger
  • Brintbranchen ser brint som nøglen til at gøre Danmark og verden uafhængig af fossilt brændstof. Interesseorganisationen er aktiv i alle led af værdikæden - fra forskning og udvikling til industriprojekter i storskala
  • Brintbranchen skaber de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af branchens teknologier og produkter, og arbejder for, at Danmark udmønter sit potentiale til at blive et forgængerland på brint og Power-to-X-teknologi til gavn for klima, beskæftigelse og eksport






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst