Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Skibsfarten har brug for en ambitiøs PtX-strategi

Onsdag 27. oktober 2021 kl: 16:00
Share  


Af: Redaktionen

Der skal handling bag ordene om energi-eventyr, hvis de danske klimamål skal realiseres. Sådan lyder det onsdag fra rederiorganisationen Danske Rederier, som deler organisationen Dansk Energi's ønske om en ambitiøs PtX-strategi. Danske Rederier ser ser gerne bindende køreplaner for udbygningen af vedvarende energi, som er tema på en konference, der finder sted onsdag eftermiddag hos Danske Rederier i Amaliegade i København

Dansk Energi er på besøg i Amaliegade og holder konference om en kommende Power-to-X-strategi og ønsket om en ambitiøs strategi, som rækker længere end Danmarks målsætning om en 70 procents reduktion af CO2-udledningen.
 

Hos Danske Rederier er der stort fokus på retningen for alternative brændstoffer - og ikke mindst de strategiske målsætninger for, hvordan Danmark kan spille en markant rolle i produktionen af disse brændstoffer. For det handler om, hvordan Power-to-X kan være med til at gøre Det Blå Danmark grønnere.


- Dansk skibsfart har et klart mål om at være klimaneutral i 2050 og det kræver, at skibsfarten skal overgå til nye brændstoffer. Her spiller Power-to-X en nøglerolle. Men vi har travlt, da skibe har en levetid på 20-25 år, og helt konkret kan det kun gå for langsomt med at få energiværdikæden etableret, siger direktør for sikkerhed, maritim forskning og miljø, Maria Skipper Schwenn, der fortsætter:


- Derfor håber jeg på en strategi fra regeringen, der viser resten af verden, hvordan Danmark, kan demonstrere produktion af Power-to-X-brændstoffer til skibsfarten i stor skala.

 
For at skibsfarten kan sikres en forsyning af alternative brændstoffer fra PtX, skal der set ud fra Danske Rederier's synspunkt skaleres voldsomt op for udbygningen med vedvarende energi. Der sættes handling bag den politiske retorik, lyder det fra rederiorganisationen:


- Det er en forudsætning for skibsfartens brug af alternative brændstoffer, at udbygningen med vedvarende energi øges markant. Kort sagt: Ingen X uden P. Vi er nødt til at se en ambitiøs udmøntning af de mange målsætninger, både nationalt, europæisk og internationalt, og her er der er brug for politisk gennemslagskraft og bindende køreplaner for udbygningen med havvind frem imod både 2030 og 2050, siger Maria Skipper Schwenn.  




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Trafikbetjeningen til og fra Bornholm skal analyseres
- Bæredygtighedsbundlinjen fylder mere
- Færgerederi vil sejle flere gange mellem Odden og Ebeltoft
- Fuld kaptajn blev tilbageholdt i Fredericia Havn
- Per Christensen har trukket sig som formand for 3F
- Norsk fragtskib kom i havsnød og sank ud for Gilleleje
- Antallet af kidnapninger i Guineabugten er faldende
- Handelsgymnasie åbner ny shippinglinje
- Gods mellem Grønland og Danmark skal gå via havnen i Aarhus
- Lasse Frimand Jensen er ny bestyrelsesformand i Port of Aalborg
- Foderstofvirksomhed på Mors bygger pakhuse i Limfjordshavn
- Østjyllands største havn melder om fremgang på alle områder

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst