Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Skibsfarten har brug for en ambitiøs PtX-strategi

Onsdag 27. oktober 2021 kl: 16:00
Share  


Af: Redaktionen

Der skal handling bag ordene om energi-eventyr, hvis de danske klimamål skal realiseres. Sådan lyder det onsdag fra rederiorganisationen Danske Rederier, som deler organisationen Dansk Energi's ønske om en ambitiøs PtX-strategi. Danske Rederier ser ser gerne bindende køreplaner for udbygningen af vedvarende energi, som er tema på en konference, der finder sted onsdag eftermiddag hos Danske Rederier i Amaliegade i København

Dansk Energi er på besøg i Amaliegade og holder konference om en kommende Power-to-X-strategi og ønsket om en ambitiøs strategi, som rækker længere end Danmarks målsætning om en 70 procents reduktion af CO2-udledningen.
 

Hos Danske Rederier er der stort fokus på retningen for alternative brændstoffer - og ikke mindst de strategiske målsætninger for, hvordan Danmark kan spille en markant rolle i produktionen af disse brændstoffer. For det handler om, hvordan Power-to-X kan være med til at gøre Det Blå Danmark grønnere.


- Dansk skibsfart har et klart mål om at være klimaneutral i 2050 og det kræver, at skibsfarten skal overgå til nye brændstoffer. Her spiller Power-to-X en nøglerolle. Men vi har travlt, da skibe har en levetid på 20-25 år, og helt konkret kan det kun gå for langsomt med at få energiværdikæden etableret, siger direktør for sikkerhed, maritim forskning og miljø, Maria Skipper Schwenn, der fortsætter:


- Derfor håber jeg på en strategi fra regeringen, der viser resten af verden, hvordan Danmark, kan demonstrere produktion af Power-to-X-brændstoffer til skibsfarten i stor skala.

 
For at skibsfarten kan sikres en forsyning af alternative brændstoffer fra PtX, skal der set ud fra Danske Rederier's synspunkt skaleres voldsomt op for udbygningen med vedvarende energi. Der sættes handling bag den politiske retorik, lyder det fra rederiorganisationen:


- Det er en forudsætning for skibsfartens brug af alternative brændstoffer, at udbygningen med vedvarende energi øges markant. Kort sagt: Ingen X uden P. Vi er nødt til at se en ambitiøs udmøntning af de mange målsætninger, både nationalt, europæisk og internationalt, og her er der er brug for politisk gennemslagskraft og bindende køreplaner for udbygningen med havvind frem imod både 2030 og 2050, siger Maria Skipper Schwenn.  




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn vil af med tomt containeroverskud
- De rå tal tegner et mere rosenrødt billede af virkeligheden
- Erhvervslivets forventninger falder yderligere
- Tjenestehandlen trak eksporten op i juni
- Rederi opjusterer sine forventninger til 2022
- Sydjysk havn får ny direktør
- Havnefolk vil have hurtigere sagsbehandling og energi-fleksibilitet
- Mindre affaldsmængder til forbrænding udløser import af affald
- Containerterminal får fornyet sit grønne certifikat
- Nye arealer skal skabe plads til færgerederi
- Aarhus-virksomhed med speciale i projektlast bliver del af noget større
- Energistyrelsen har valgt rådgiver til Nordsøens kommende energiø

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst