BRANCHEORGANISATION PÅ TRANSPORTOMRÅDET:
Forslaget om nulemissionszoner, som blev fremlagt tidligere på måneden, har fået flere kommentarer. Hos DI støtter man den grønne omstilling af transportsektoren og kan ud fra et sundhedsmæssigt hensyn støtte, at dieselpersonbiler bliver omfattet af de nuværende miljøzoner i de fem største byer - på samme måde som dieselvarebiler. Men hvis man indfører nulemissionszoner i byerne, vil det skabe en lang række udfordringer
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- I september skaffede fagforening 12,3 millioner kroner
- På tre kvartaler har fagforening skaffet 13,9 millioner kroner
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Lastbiler over 3,5 ton skal betale vejafgift i Holland
- Mesterskab for lærlinge finder sted i Hjørring i 2026
- Folketingets Finansudvalg har godkendt beløb til postbetjening på småøer
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Rasteplads syd for Skanderborg spærres midlertidigt i begge retninger
- Tre-akslet city-tip trailer har kasse i Hardox-stål
- Lastvognsmekaniker får lærlingepris
- Færdselsstyrelsen imødegår misforståelser om vinterdæk
- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
Skriv din kommentar:
Nulemissionszoner i byerne vil skabe en lang række udfordringer
Mandag 27. september 2021 kl: 11:40
Af: RedaktionenForslaget om nulemissionszoner, som blev fremlagt tidligere på måneden, har fået flere kommentarer. Hos DI støtter man den grønne omstilling af transportsektoren og kan ud fra et sundhedsmæssigt hensyn støtte, at dieselpersonbiler bliver omfattet af de nuværende miljøzoner i de fem største byer - på samme måde som dieselvarebiler. Men hvis man indfører nulemissionszoner i byerne, vil det skabe en lang række udfordringer
Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport peger på følgende:
- Nulemissionszoner vil skabe store udfordringer for den nødvendige erhvervstransport af for eksempel varer og byggematerialer. Lige nu er der under 50 nul-emissionslastbiler i Danmark, så vi er meget langt fra at kunne dække transportbehovet i byerne,
- Nulemissionszoner vil skabe udfordringer for håndværkere og transportører af pakker, der skal med varebiler ind i zonerne. Derfor bliver der brug for en meget lang indfasningsperiode og dispensationer, hvis beboere og forretninger i byerne stadig skal kunne få dækket behovet for transport og service
- Det er helt afgørende, at nulemissionszoner ikke bliver indført omkring erhvervshavne og erhvervsområder, hvor der i sagens natur er et særligt behov for lastbilskørsel
- El-lastbiler er cirka tre gange så dyre som almindelige lastbiler, og nulemissionszoner kan derfor blive meget dyrt for virksomheder. Derfor bør der være en tilskudsordning til køb af lastbiler og opsætning af ladestandere. Det bør som minimum være sådan, at køretøjer, der kører med biogas og biobrændstoffer, også kan køre ind i zonerne
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - I september skaffede fagforening 12,3 millioner kroner
- På tre kvartaler har fagforening skaffet 13,9 millioner kroner
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Lastbiler over 3,5 ton skal betale vejafgift i Holland
- Mesterskab for lærlinge finder sted i Hjørring i 2026
- Folketingets Finansudvalg har godkendt beløb til postbetjening på småøer
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Rasteplads syd for Skanderborg spærres midlertidigt i begge retninger
- Tre-akslet city-tip trailer har kasse i Hardox-stål
- Lastvognsmekaniker får lærlingepris
- Færdselsstyrelsen imødegår misforståelser om vinterdæk
- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




