BRANCHEORGANISATION PÅ TRANSPORTOMRÅDET:

Nulemissionszoner i byerne vil skabe en lang række udfordringer

Mandag 27. september 2021 kl: 11:40
Af: Redaktionen

Forslaget om nulemissionszoner, som blev fremlagt tidligere på måneden, har fået flere kommentarer. Hos DI støtter man den grønne omstilling af transportsektoren og kan ud fra et sundhedsmæssigt hensyn støtte, at dieselpersonbiler bliver omfattet af de nuværende miljøzoner i de fem største byer - på samme måde som dieselvarebiler. Men hvis man indfører nulemissionszoner i byerne, vil det skabe en lang række udfordringer

Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport peger på følgende:
  • Nulemissionszoner  vil skabe store udfordringer for den nødvendige erhvervstransport af for eksempel varer og byggematerialer. Lige nu er der under 50 nul-emissionslastbiler i Danmark, så vi er meget langt fra at kunne dække transportbehovet i byerne,
  • Nulemissionszoner vil skabe udfordringer for håndværkere og transportører af pakker, der skal med varebiler ind i zonerne. Derfor bliver der brug for en meget lang indfasningsperiode og dispensationer, hvis beboere og forretninger i byerne stadig skal kunne få dækket behovet for transport og service
  • Det er helt afgørende, at nulemissionszoner ikke bliver indført omkring erhvervshavne og erhvervsområder, hvor der i sagens natur er et særligt behov for lastbilskørsel
  • El-lastbiler er cirka tre gange så dyre som almindelige lastbiler, og nulemissionszoner kan derfor blive meget dyrt for virksomheder. Derfor bør der være en tilskudsordning til køb af lastbiler og opsætning af ladestandere. Det bør som minimum være sådan, at køretøjer, der kører med biogas og biobrændstoffer, også kan køre ind i zonerne




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.