Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Imellem Esbjerg og Fanø - sejler færgerne biodiesel

Mandag 30. august 2021 kl: 10:41
Af: Redaktionen

De to færger på Fanølinjen, Fenja og Menja, skal som de første færger hos Molslinjen sejle permanent på HVO biodiesel. Målet er, at de to nuværende færger sammen med den kommende el-færge, Grotte, skal besejle ruten mellem Esbjerg og Fanø så tæt på CO2-neutralt som teknisk muligt

Rederiet Molslinjen fremhæver, at Fanøfærgerne bliver de første færger i Danmark, der permanent skal sejle på HVO-diesel. Det vil betyde, at færgernes udledning ifølge leverandøren af HVO-brændstoffet  vil falde med op mod 90 procent.


Planen er at lade færgerne sejle delvist på det mindre CO2-belastende brændstof fra august. Forløber brugen af HVO tilfredsstillende, vil andelen af den nye biodiesel blive øget frem mod efteråret. Fanølinjen bliver ifølge rederiet den første færgerute i Danmark, som går helt over til HVO med en plan om at sejle permanent på biodiesel.


- Det betyder, at vi til den tid kan sejle med færger, hvor selve sejladsen kan gøres så CO2-neutral som muligt, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.


Når Fenja og Menja begge er overgået til HVO, og el-færgen Grotte bliver indsat i oktober, så CO2-udledningen blive reduceret med 96 procent i forhold til sejlads med almindeligt marinediesel. De ekstra procent fra 90 procent ti 96 procent kommer fra el-færgen Grotte, da den vi lblive ladt om med CO2-neutral elektricitet.


- På Fanø tager vi den grønne omstilling meget alvorligt, så at Molslinjen tager endnu et stort skridt i en CO2 neutral retning, er vi meget glade for, siger borgmester i Fanø Kommune, Sofie Valbjørn (AL).   


HVO-biodiesel kommer fra den finske producent, Neste, og leveres af Bunker One i Middelfart.


- Vi er meget tilfredse med at have indgået denne aftale med Molslinjen, da det bringer os et skridt tættere på vores ambition om at overgå til grøn energiforsyning. Initiativet er et væsentligt skridt mod at indfri vores målsætning om at være en proaktiv og kompetent leverandør af biobrændstoffer, siger Peter Zachariassen, der er administrerende direktør i Bunker One.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst