Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tre lastbilproducerende koncerner vil etablere et europæiske ladenetværk for lastbiler

Torsdag 15. juli 2021 kl: 09:00
Share  


Af: Jesper Christensen

Volvo Group med lastbilmærkerne Renault Trucks og Volvo Trucks vil sammen med Daimler Truck og Traton Group med mærkerne MAN og Scania vil være banebrydende med et europæisk højt-ydende ladenetværk for lastbiler og busser

De tre koncerner med samlet fem lastbilmærker i den tunge ende har indgået en ikke bindende aftale om at installere og drive et offentligt tilgængeligt og højtydende ladenetværk til batteri-elektriske lastbiler samt busser, der bliver brugt til regional og internationale transport.


Formålet med initiativet og samarbejder er at sætte skub i udviklingen af batteri-elektriske lastbiler og ladeinfrastruktur for at øge kundernes tillid til batteri-elektriske lastbiler og busser som en vej mod klimaneutral transport over længere afstande.


De tre koncerner fremhæver, at aftalen lægger grunden til et fremtidigt og ligeligt ejet joint venture, som skal være operativt i 2022. Hensigten er at investere 500 millioner euro - cirka 3,7 milliarder kroner - og etablere og drive mindst 1.700 højtydende ladepunkter tæt på motorveje og logistik-centre inden for fem år fra etableringen af det fælles joint venture-selskab.


Joint venture-selskabet, der efter planen skal operere selvstændigt og have hovedsæde i Amsterdam i Holland, skal bygge på den brede viden og erfaring de tre koncernen har fået opbygget gennem de senere års fokus på el-drift.


Den europæiske organisation for bilproducenter - ACEA -  har fornyligt opfordret til, at der senest i 2025 var etableret omkring 15.000 højtydende ladepunkter - og op til 50.000 i 2030.


De tre koncerner vil med deres aftale sende et klart signal om målet - og deres netværk af ladestandere vil være åbent for alle batteri-elektriske lastbiler og busser, der måtte have brug for at komme i stødet.


Selvom de tre koncerner vil være ligeværdige ejere af joint venture-selskabet, understreger de, at de vil være konkurrenter på alle andre områder.


Aftalen om det fælles selskab, der skal godkendes af relevante myndigheder, ventes underskrevet i løbet af 2021.






Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tysk transport- og logistikkoncern tager gas på dieselbiler i Finland
- Bilproducent vil levere el-biler uden læder
- Transportkoncern sætter flere biogaslastbiler ind i Danmark
- Danske rederier bakker op om global regulering
- Tyske lastbiler kører nu og i fremtiden
- Dagligvarerne kommer med elektriske biler
- Havn i Vendsyssel vil være cirkulær
- Østjysk havn med færgeforbindelse kommer i stødet
- Østjysk havn med færgeforbindelse kommer i stødet
- Midtjysk by med godt 50.000 indbyggere får 14 el-busser
- Borgere i Danmark vil have nul-emissionszoner og el-lastbiler
- Søtransporten er sejlet mod mere bæredygtighed

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst