Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SØFARTSSTYRELSEN EFTER FORHANDLINGER I IMO:

Om end lille, så et skridt fremad for skibsfartens klimaregler

Fredag 25. juni 2021 kl: 09:56
Af: Redaktionen

IMO’s medlemslande blev efter lange forhandlinger enige om de første konkrete klimaregler for skibsfarten, som skal træde i kraft fra 2023. Aftalen indebærer, at skibe fra 2023 til og med 2026 skal reducere deres drivhusgasudledninger med samlet 11 procent. Spørgsmålet om, hvor meget skibene yderligere skal reducere fra 2027 til 2030 står fortsat åbent, og skal besluttes i 2025

Danmark gik til forhandlingerne med et klart mål om, at IMO’s klimastrategi og dens mål om mindst 40 procent reduktion i 2030 skal opfyldes, og at de kortsigtede regler skulle vise en klar vej til opnåelse heraf.


Søfartsstyrelsen kan efter forhandlingerne konstatere, at det ikke var muligt at opnå enighed om en aftale med den ambition. Søfartsstyrelsen betegner det dog som positivt, at det trods vanskelige forhandlinger med meget forskellige syn på sagen lykkedes at lande en aftale, der holder fast i 2030-målet og lægger spor for de første år.


- Om end det ikke er med så høje ambitioner, som vi ønskede. Nu fortsætter vi indsatsen og skal nu få stillet skarpt på kravene på mellemlangt og langt sigt, så den internationale skibsfart ikke efterlades i tvivl om, at reduktionsmålene skal opfyldes, siger direktør i Søfartsstyrelsen, Andreas Nordseth.


På mødet drøftede landene også forslaget om en global forsknings- og udviklingsfond finansieret af industrien. Forslaget fik ikke den støtte, man fra dansk side havde håbet på.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst