Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Batteritog er på vej til Region Sjælland

Tirsdag 4. maj 2021 kl: 16:01
Af: Redaktionen

Halvdelen af dieseltogene på Region Sjællands lokalbaner er på vej til at blive udskiftet med nye batteritog. Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet, at anskaffe 14 nye batteritog, og Lokaltog kan dermed gå i gang med at finde en leverandør

- Vi skal hele tiden fortsætte vores grønne omstilling. Det gælder ikke mindst på transportområdet. Jeg er derfor rigtig glad for, at det nu ser ud til, at vi også kan komme i gang på vores lokalbaner. Vi har et godt samarbejde med staten om batteritog, og det kan være, at det bliver nødvendigt med et økonomisk rygstød, som vi fik til de regionale busser. Vi skal jo gerne ende med omstilling af hele vores togflåde, siger Heino Knudsen (S), der er regionsrådsformand i Region Sjælland.


Batteritog er et nyt begreb i Danmark, men kendt fra baner i andre europæiske lande. Batteritogene, der bygger på en velkendt og afprøvet teknologi fra eksisterende el-tog, som får el fra strømførende ledninger, er under kraftig udvikling. Batteritogene i Region Sjælland vil være blandt de første i Danmark, da Region Midtjylland har et lignende udbud i gang.


De nye batteritog vil først og fremmest skulle erstatte de nuværende IC2 togsæt, som er traditionelle dieseltog fra 1997. Det betyder, at den samlede CO2 udledning fra regionens lokalbaner halveres.


- Vi har lige fået på plads, at den store regionale busrute 230R mellem Roskilde og Frederikssund overgår til batteridrift, måske som den første regionale buslinje i Danmark. Og nu kan det være, at vi kan følge op på lokalbanesiden. Det er positivt og glædeligt, at vi med stor sandsynlighed kan se frem til en grønnere løsning de kommende år, siger Peter Jacobsen (DF), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling.


De 14 nye batteritog vil sammen med fire nye til Region Hovedstaden komme i udbud efter sommerferien Resultatet af udbuddet vil foreligge i starten af 2022. På det tidspunkt skal der tages endelig stilling til anskaffelsen og på hvilke baner, de skal køre. De forventes at være klar til drift ved årsskiftet 2025/2026.


Anskaffelsen forventes at betyde en mindre udgiftsstigning på mellem 2 og 2,5 millioner kroner pr. år. Herudover vil der skulle investeres i ladeinfrastruktur. Region Sjælland, Movia og Lokaltog ser sammen på mulighederne for at få tilskud og skaffe medfinansiering. Det er Lokaltog, der optager lånet til køb af de nye tog, mens Region Sjælland agter at stille garanti for lånet til de 14 nye batteritog.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst