Anlæg i Esbjerg skal bruge vindmøllestrøm til brændstofproduktion
Onsdag 24. februar 2021 kl: 12:30
Af: RedaktionenEuropas ind til videre største anlæg til at omdanne vind-strøm til brændstof til eksempelvis skibe skal bygges i Esbjerg. Det nye Power-to-X-anlæg skal producere ammoniak, der kan bruges som brændstof til skibe og som gødning i landbruget. Overskudsvarmen fra anlægget skal bidrage til, at esbjergenserne kan holde varmen
- Det lover godt for Danmarks muligheder for at fastholde vores førertrøje i grøn omstilling med udnyttelse af havvind, siger Tine Kirk, der er direktør i brancheorganisationen Danske Havne.
Anlægget skal omdanne havvindmøllestrøm til ammoniak, som kan indgå i produktionen af gødning til landbruget og til CO2-neutralt brændstof til skibe. Samtidig vil overskudsvarmen fra anlægget blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg.
Anlægget omfatter en elektrolysator på 1GW. Samlet set forventes anlægget at kunne reducere CO2-udledningen med op til 1,5 millioner ton årligt - eller hvad der svarer til at fjerne 730.000 biler fra vejene.
Power-to-X afgørende for klimavenligt brændstof, og det er forventningen, at havnene vil få en centrale rolle, når visionerne om en mere bæredygtig energi- og transportsektor skal gøres til virkelighed.
- Flere danske havne arbejder målrettet på at blive væsentlige omdrejningspunkter for Power-to-X-teknologien. Det er også oplagt, at havne i hele Danmark kommer til at spille en nøglerolle her, da forudsætningen for teknologien netop er den grønne strøm fra havvindmøllerne, som danske havne er uløseligt forbudne med som installations-, produktions- eller servicehavne, siger Tine Kirk og fortsætter:
- Danmark var først i verden til at udnytte havvind, politisk har man for et par uger siden vedtaget verdens første energiø, og vi er førende på installation af havvindmøller i Europa. Next step er udviklingen af Power-to-X, så det er vigtige skridt, der er taget i dag i Esbjerg og i Fredericia havn. Det er dog afgørende, at det politiske Danmark også spiller med, især på investeringssiden. For det her er noget, der i dén grad batter på målene om 70 procents reduktion af CO2-udslippet om kun ni år, og der er både tusindvis af arbejdspladser og klimanytte i det.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Fjordhavn konstaterer fremgang
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Danske havne sætter containerrekord
- Special-rederi overtager to SOV-skibe
- Havn ansætter vicedirektør i Trafikstyrelsen som midlertidig direktør
- Havnebestyrelse vil have ny direktørprofil - direktør forlader sin stilling
- Antallet af færgepassagerer, der sejler elektrisk, vil blive fordoblet de kommende år
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




