Anlæg i Esbjerg skal bruge vindmøllestrøm til brændstofproduktion

Onsdag 24. februar 2021 kl: 12:30
Af: Redaktionen

Europas ind til videre største anlæg til at omdanne vind-strøm til brændstof til eksempelvis skibe skal bygges i Esbjerg. Det nye Power-to-X-anlæg skal producere ammoniak, der kan bruges som brændstof til skibe og som gødning i landbruget. Overskudsvarmen fra anlægget skal bidrage til, at esbjergenserne kan holde varmen

- Det lover godt for Danmarks muligheder for at fastholde vores førertrøje i grøn omstilling med udnyttelse af havvind, siger Tine Kirk, der er direktør i brancheorganisationen Danske Havne.


Anlægget skal omdanne havvindmøllestrøm til ammoniak, som kan indgå i produktionen af gødning til landbruget og til CO2-neutralt brændstof til skibe. Samtidig vil overskudsvarmen fra anlægget blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg.


Anlægget omfatter en elektrolysator på 1GW.  Samlet set forventes anlægget at kunne reducere CO2-udledningen med op til 1,5 millioner ton årligt - eller hvad der svarer til at fjerne 730.000 biler fra vejene.


Power-to-X afgørende for klimavenligt brændstof, og det er forventningen, at havnene vil få en centrale rolle, når visionerne om en mere bæredygtig energi- og transportsektor skal gøres til virkelighed.


- Flere danske havne arbejder målrettet på at blive væsentlige omdrejningspunkter for Power-to-X-teknologien. Det er også oplagt, at havne i hele Danmark kommer til at spille en nøglerolle her, da forudsætningen for teknologien netop er den grønne strøm fra havvindmøllerne, som danske havne er uløseligt forbudne med som installations-, produktions- eller servicehavne, siger Tine Kirk og fortsætter:


- Danmark var først i verden til at udnytte havvind, politisk har man for et par uger siden vedtaget verdens første energiø, og vi er førende på installation af havvindmøller i Europa. Next step er udviklingen af Power-to-X, så det er vigtige skridt, der er taget i dag i Esbjerg og i Fredericia havn. Det er dog afgørende, at det politiske Danmark også spiller med, især på investeringssiden. For det her er noget, der i dén grad batter på målene om 70 procents reduktion af CO2-udslippet om kun ni år, og der er både tusindvis af arbejdspladser og klimanytte i det.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.