Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION EFTER ANALYSE AF HH-FORBINDELSEN:

Nu mangler der den politiske vilje

Torsdag 28. januar 2021 kl: 17:30
Af: Redaktionen

Danske Vejdirektoratet og svenske Trafikverket præsenterede torsdag en strategisk analyse af mulighederne for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Vognmandsorganisationen DTL fremfører, at analysen bekræfter værdien i HH2030-projektet, der af de to myndigheder beskrives som ”et stort visionært projekt, der binder to byer, to regioner og to lande sammen”

DTL's administrerende direktør Erik Østergaard, der også er talsmand talsmand for HH2030-gruppen mener, at der med dagens analyse er banet vej for en ny fase - ikke bare i videreudviklingen af HH-forbindelsen, men for videreudviklingen af hele det sydlige Skandinavien med omkring fire millioner indbyggere som økonomisk vækstcentrum med en fremtidssikret infrastruktur.


- Vi har allerede en række beregninger, der viser et solidt økonomisk bæredygtigt projekt – et projekt der afgørende kan styrke ikke bare Øresundsregionen, men som binder både Norge og Sverige tættere sammen med Europas fastland, herunder til Hamburg via den nye Femern Bælt forbindelse, med Danmark som knudepunkt, siger Erik Østergaard.


Analysen fra myndighederne viser, at selve vejdelen er rentabel med en samfundsøkonomisk gevinst ved en intern rente på 5 procent og knap 6 milliarder kroner i nettonutidsværdi, mens banedelen halter har en intern rente på 2,9 procent.


Mulighed for EU-finansiering
- Der bør kigges nærmere på banedelen, for efter min opfattelse er det også et spørgsmål om, hvorvidt man kobler forbindelsen til det øvrige Sverige og dermed kan give togtransporten merværdi. Til gengæld viser vejdelen klart værdien af så vigtigt et projekt. Det fortjener, at vi nu tager skridtet videre og sikrer fremtidens behov, herunder mulighederne for finansiering fra EU med op til 50 procent af projektet, siger Erik Østergaard.


HH2030-gruppen arbejder efter en brugerfinansieret forbindelse til både biler og tog - en model, som i flere beregninger har vist sig økonomisk bæredygtig, uanset om byggeriet skal realiseres som OPP (offentligt-privat partnerskab) eller på statsgaranterede lån. En række store svenske virksomheder står desuden klar med kapital.


Vækstcenter i det sydlige Skandinavien
- Værdien af Øresundsbroen har været enorm og tjener hver dag til fordel for begge vores samfund. Med en HH-forbindelse kan vi yderligere styrke integrationen og det sydlige Skandinavien som økonomisk vækstcenter. Der er store behov for udviklingen af infrastrukturen. Dette projekt kan realiseres uden offentlige midler, skabe vækst og beskæftigelse i etableringsperioden og konsolidere og smidiggøre hverdagen i det sydlige Skandinavien for erhvervslivet, turismen og borgerne, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Banedanmark inviterer til broklap-montering
- Skærver og fast biobrændsel opvejede fald i import af fossile brændsler
- Energihavn i Malmö får nyt jernbanespor og øger intermodaliteten
- DSB melder om god fremdrift i investeringer
- Sveriges største havn noterer fremgang inden for containergods
- Varde Kommune sætter ekstra skilte op ved jernbaneoverskæringer
- Togdriften mellem Oksbøl og Nr. Nebel er indstillet efter uheld i jernbaneoverskæring
- Midlertidig skiltning skal advare ved jernbaneoverkørsler
- Traktor kom i vejen for tog i jernbaneoverskæring nordvest for Varde
- Togulykke mellem Tinglev og Kliplev 15. august:
- Togene kører langsommere gennem jernbaneoverskæringer uden bomme
- Sydvestjysk kommune skærper fokus på sikkerheden ved jernbaneoverkørsler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst