Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske ingeniører skal levere teknologi til ny mere klimavenlig skibsmotor

Tirsdag 20. oktober 2020 kl: 15:03
Af: Redaktionen

Virksomheden Eltronic FuelTech er med i et projekt, der skal skabe en mere klimavenlig skibsmotor, som kan være med til at reducere den maritime sektors CO2-udslip markant. Projektgruppen har fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden. Motoren vil kunne bruge ammoniak som brændstof

Eltronic FuelTech er med i et netop offentliggjort udviklingsprojekt, AEngine, hvor målet er at designe en skibsmotor, der næsten ikke udleder CO2, fordi den bruger ammoniak som brændstof. Den danske engeniørvirksomhed skal levere afgørende teknologi til projektet, der modtager støtte fra Innovationsfonden.


Eltronic FuelTech skal sammen med de andre projektdeltagere - MAN Energy Solutions i København, DTU i Lyngby samt det norske klassifikationsselskab DNV-GL - udvikle ammoniakmotoren, der skal være klar i 2024. Teknologien skal også kunne implementeres på visse eksisterende skibe. 


- Man har længe været opmærksom på ammoniak som et alternativ til fossile brændstoffer, men teknologien til at bruge ammoniak har manglet. Med dette udviklingsprojekt bliver ammoniakmotoren en realitet, og det bliver en stor dag for den maritime sektor og ikke mindst for miljøet, når det sker, siger Louise Andreasen, der er direktør hos Eltronic FuelTech.


- Det er ikke mere end to år siden, virksomheden udsprang fra moderselskabet Eltronic, og nu er vi med i dette banebrydende projekt, der kan transformere den maritime industri og reducere klimabelastningen væsentligt. Den historie er vi selvfølgelig stolte over, siger Louise Andreasen.


Ammoniak kan produceres med el fra vindmøller
På nuværende tidspunkt er der ikke nok ammoniak på jorden til at forsyne de kommende skibsmotorer. Men man kan fremstille ammoniak ud fra grøn strøm, vand og luft. Med strøm fra vindmøller kan man for eksempel skabe miljøvenlig og effektiv produktion af ammoniak, og flere aktører i den maritime og vedvarende energisektor samarbejder allerede om at kunne producere og opbevare ammoniak.


- Udviklingen af et bæredygtigt skibsfartskoncept vil styrke konkurrenceevnen for dansk maritimindustri, skabe arbejdspladser og blåstemple Danmark som frontløber inden for den grønne omstilling, siger Louise Andreasen.


Fakta om projektet AEngine:
  • Den danske ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech er kommet med i udviklingsprojektet, hvor målet er at designe en skibsmotor, der næsten ingen CO2 udleder, fordi den bruger ammoniak som brændstof
  • MAN Energy Solutions, der er verdens førende udvikler af low-speed-motorer til fremdrivning af store kommercielle skibe, har rollen som leder af konsortiet
  • Eltronic FuelTech skal lave det forsyningssystem, der fører brændstof fra tanken og hen til motoren
  • De to sidste bidragsydere til projektet er danske DTU og norske DNV-GL.
  • Ammoniakmotoren skal være klar til brug i 2024, og teknologien skal også kunne implementeres på skibe i den eksisterende skibsflåde Motoren skal forinden testes og præsenteres på et demonstrationsanlæg, som bliver bygget i København. Det bliver den første afprøvning af ammoniak som brændsel på dansk jord
  • Projektgruppen har fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
-

Klik venligst