EU-KOMMISSIONEN TIL DANMARK:
I juli 2018 fik den daværende VLAK-Regering flertal for at indføre en regel om, at lastbiler ikke må holde længere end 25-timer på rastepladser langs motorvejene. Reglen mødte modstand hos dele af det danske transporterhverv - eksempelvis hos transportorganisationen ITD - og møder stadig modstand hos EU-Kommissionen
EU-Kommissionen har for anden gang bedt den danske regering om at fjerne 25-timers reglen, som EU-Kommissionen mener kolliderer mod køre- og hviletidsreglerne, som blandt andet foreskriver, at chauffører skal holde et ugentligt hvil på mindst 24 timer. EU-Kommissionen mener også, at regler skaber hindringer for udenlandske vognmænd og for den frie udveksling af tjenesteydelser.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Begrund 25-timersregler for ophold på rastepladser
Fredag 15. maj 2020 kl: 11:44
Af: RedaktionenI juli 2018 fik den daværende VLAK-Regering flertal for at indføre en regel om, at lastbiler ikke må holde længere end 25-timer på rastepladser langs motorvejene. Reglen mødte modstand hos dele af det danske transporterhverv - eksempelvis hos transportorganisationen ITD - og møder stadig modstand hos EU-Kommissionen
EU-Kommissionen har for anden gang bedt den danske regering om at fjerne 25-timers reglen, som EU-Kommissionen mener kolliderer mod køre- og hviletidsreglerne, som blandt andet foreskriver, at chauffører skal holde et ugentligt hvil på mindst 24 timer. EU-Kommissionen mener også, at regler skaber hindringer for udenlandske vognmænd og for den frie udveksling af tjenesteydelser.
EU-Kommisionen har givet Danmark fire måneder til at komme med velbegrundede argumenter, der taler for 25-timers reglen.
Hvis EU-Kommissionen afviser argumenterne, agter EU-Kommissionen at indbringe sagen for EU-Domstolen.
Over for Altinget.dk siger transportminister Benny Engelbrecht, at Danmark ikke har været enig med EU-Kommissionen i de argumenter, som EU-Kommissionen fremfører.
Ifølge transportministeren vil den danske regering se nærmere på EU-Kommissionens henvendelse og begrundelse for, at den vil gå videre med sagen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |