S-Regeringen arbejder videre mod social dumping på landtransportområdet
Fredag 17. april 2020 kl: 11:09
Af: Jesper ChristensenTorsdag meldte statsminister Mette Frederiksen (S) ud, at fire ud af ti lovforslag og planlagte lovforslag vil blive udsat til efteråret eller senere, da lovgivningsarbejdet er blevet forsinket på grund af den aktuelle corona-situation. Blandt de tilbageværende seks ud af ti lovforslag og planlagte lovforslag, som fortsat er på programmet over forårets lovgivningsarbejde i Folketinger er blandt andet S-Regeringens forslag om ændringer i godskørselsloven, hvor der eksempelvis stille krav til aflønningen af chauffører
Lovforslaget, der har været til høring blandt relevante organisationer - se eventuelt listen nedenfor - i perioden fra 21. februar til 19. marts, stiller blandt andet krav om, at løn- og arbejdsvilkår skal følge de kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de på godskørselslovens område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område, eller være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis faglige gyldighedsområde dækker arbejde under den i godskørselslovens nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som gælder på hele det danske område.
Lovforslaget bygger blandt andet på den politiske aftale, som S-Regeringen i janaur indgik med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, SF, Enhedslisten, Konservative, Alternative og Nye Borgerlige.
Partierne blev i januar enige om i fællesskab at sikre rammerne for, at Danmark kan fastholde et robust arbejdsmarked med ordnede forhold og sædvanlige løn- og arbejdsvilkår for arbejde i Danmark, så danske og udenlandske virksomheder kan konkurrere på lige vilkår. Dette skal i videst mulig omfang ske inden for rammerne af den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor løn- og arbejdsvilkår reguleres via kollektive overenskomster.
I aftalen fra januar fremhæver partierne, at der på vejtransportområdet er særlige udfordringer med at sikre ordnede forhold for udenlandske chauffører, der kører i Danmark, og udfordringer med at sikre fair og lige konkurrence for danske transportvirksomheder, som er presset af udenlandske transportvirksomheder, som kan køre i Danmark med meget lave lønomkostninger.
Arbejdsmarkedsorganisationerne FH og DA (henholdsvis arbejdstagere og arbejdsgivere), som repræsentanter for store dele af det danske arbejdsmarked - også på vejtransportområdet - har som udløber af sagen fra Padborg i efteråret 2018, hvor det kom frem, at en dansk transport-koncern havde aflønnet eksempelvis filippinske chauffører med en timeløn på 20 kroner - giver deres anbefalinger til, hvordan man via lov kan sikre fair og lige konkurrencevilkår og sikre ordnede forhold i transportbranchen.
S-Regeringen og aftalepartierne, der blev enige om at lytte til anbefalingerne fra FH og DA, blev enige om, at der er behov for at løse en konkret udfordring på vejtransportområdet og via lov sikre samme rammevilkår i forhold til lønomkostninger, når danske og udenlandske transportvirksomheder kører gods på de danske landeveje.
De politiske partier var ligeledes enige om, at aftalen gennemføres i fuld respekt for foreningsfriheden og gældende kollektiv arbejdsret.
Interesserede kan læse aftalen fra januar her:
Interesserede kan læse det udkastet til lovforslag, der har været i høring, her:
Høringsparter:
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Akademikerne
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
Arbejdsgiverforening for kollektiv trafik
Arbejdsgiverforening for kollektiv trafik
Bus & Tog-samarbejdet
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Persontransport
Dansk Transport og Logistik, (DLT)
Danske Advokater
Danske Biludlejere
Danske Handicaporganisationer
Danske Medier
Danske Regioner
Danske Speditører
Den Danske Dommerforening
Det Centrale Handicapråd
Det Faglige Hus
DI
DI Transport
Dommerfuldmægtigforeningen
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD Arbejdsgiverforening
Dommerfuldmægtigforeningen
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD Arbejdsgiverforening
KL
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse
Kristelig Fagbevægelse
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
Landbrug og Fødevarer
Lederne
NOAH-Trafik
Overenskomstnævnet v/formanden
Rådet for Sikker Trafik
SMVdanmark
Sø- og Handelsretten
Trafikselskaberne i Danmark
Vestre Landsret
Østre Landsret
Trafikselskaberne i Danmark
Vestre Landsret
Østre Landsret
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |