Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vognmandsorganisation forventer politisk slagsmål om vejpakken

Onsdag 8. april 2020 kl: 11:30
Share  


Af: Redaktionen

Tirsdag vedtog EU's Ministerråd formelt sin førstebehandling af EU-Kommissionens mobilitetspakken fra maj 2017, der også er kendt som vejpakken. Dermed har et flertal af medlemslande formelt godkendt den såkaldte trilogaftale, som Ministerrådet og EU-Parlamentet blev enige om i december sidste år. Vognmandsorganisationen DTL kalder vedtagelsen for et vigtigt skridt

- Mobilitetspakken har ikke haft nogen nem vej. Men nu udestår forhåbentlig blot den endelige vedtagelse i EU-Parlamentet i deres andenbehandling, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard i en kommentar.


Hvis et flertal i EU-Parlamentet vedtager teksten uden at tilføje ændringsforslag, er pakken endeligt vedtaget og den nye lovgivning kan derefter implementeres i EU.


- Nu har et flertal af landene nikket til den pakke, som trilogforhandlingerne kunne opnå enighed om. Så mangler vi bare EU-Parlamentet. Der er bestemt ingen grund til andet, end at EU-Parlamentet stemmer dette kæmpe arbejde rent igennem. Midt i den aktuelle situation vil det være et kæmpe tilbageslag for transportverdenen, som så i de kommende år ikke alene skal slås med effekterne af Covid19, men også med et fortsat dysfunktionelt og konkurrenceforvridende transportmarked, siger Erik Østergaard, og fortsætter:


- Godstransportmarkedet har brug for fair regler, der fremmer den lige konkurrence. Den økonomiske recession, der kan følge af Covid19, vil med de eksisterende regler kunne bruges til endegyldigt at slagte de vognmænd, der kører under ordnede forhold. Så nu skal EU-Parlamentet levere.


Slagsmål forude
Der er endnu ikke fremlagt en tidsplan for den videre proces i EU-Parlamentet i lyset af corona-situationen. Det forventes, at transportudvalget først skal behandle teksten, hvorefter hele EU-Parlamentet skal stemme om aftalen i plenar-forsamlingen.


- Jeg forventer, at der kommer en række politiske slagsmål i EU-Parlamentet - og ikke mindst, at modstanderne af aftalen vil bruge hjemkørselskravet til at så tvivl om aftalen. Men nu må politikerne vise formatet og ikke lade den aktuelle krise blive en dårlig undskyldning for at lade godstransportmarkedet blive slået tilbage til start, siger Erik Østergaard.

Interesserede kan læse mere om tirsdagens vedtagelse her:

EU’s ministeråd vedtager reform af chaufførers vilkår


I sidste uge skrev transportministrene fra seks østeuropæiske EU-lande sammen med EU-landene Malta og Dypern til de tre EU-institutioner med en opfordring til at udskyde eller droppe EU’s vejpakke.


Læs mere om brevet fra de otte EU-lande her:




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Leverandøren har nyt MAN-skab klar til at levere “velfærd”
- Stenleje ved Limfjorden har fået ny 24-tons tip-kærre
- Den nye havnedirektør i østjysk havn er begyndt på arbejde
- Arbejdstilsynet tager igen på tilsyn
- Godstransporten via havn i Nordvestvendsyssel er sejlet frem gennem corona-tiden
- Færgerederi forbereder sig til at sejle med passagerer igen
- Transportkoncern forbinder Kina og Europa med landevejstransport
- Transportfond uddeler 832.000 kroner
- Feeder-rederi åbner ugentlig forbindelse mellem Rotterdam og St. Petersburg
- Holstebro-vognmand ruller ud med trailer - og ruller presenning over lasten
- Betalingsfrister forlænges og giver virksomheder over 100 milliarder kroner ekstra likviditet
- Coronakrise giver økonomisk tilbageslag i 2020

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst