Den britiske regering foreslår nødplan på transportområdet
Tirsdag 12. februar 2019 kl: 12:42
Af: RedaktionenStorbritannien har fremlagt et forslag, der lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt en situation, hvor Storbritannien forlader EU uden en aftale - en hård Brexit
Den foreslåede nødplan, der omfatter vejtransport, skal gælde fra 29. marts, hvor Storbritannien forlader EU, og frem til 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af EU-Kommissionens udspil fra december sidste år.
Transportorganisationen ITD har set på forslaget og peger på, at Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler og lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter dermed også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.
- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængeligt, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, der er jurist hos ITD.
Storbritannien er i dialog med EU-Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide EU-Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.
ITD peger på, at nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, ikke løser ikke øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit - eksempelvis told og ventetid ved grænseovergange.
Interesserede kan se forslagene fra den britiske regering her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - International transportkoncern hentede to-akslet city-trailer I Hedensted
- Mand fik et ildebefindende - og kørte ind i et busskur
- Lastbiler har containere med ud - og strøelse med hjem
- Contrailertransportør indrømmer lovbrud og betaler bøde på 400.000 kroner
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsninger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



