Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Den britiske regering foreslår nødplan på transportområdet

Tirsdag 12. februar 2019 kl: 12:42
Share  


Af: Redaktionen

Storbritannien har fremlagt et forslag, der lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt en situation, hvor Storbritannien forlader EU uden en aftale - en hård Brexit


Den foreslåede nødplan, der omfatter vejtransport, skal gælde fra 29. marts, hvor Storbritannien forlader EU, og frem til 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af EU-Kommissionens udspil fra december sidste år.


Transportorganisationen ITD har set på forslaget og peger på, at Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler og lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter dermed også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 
- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængeligt, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, der er jurist hos ITD.


Storbritannien er i dialog med EU-Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide EU-Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 
ITD peger på, at nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, ikke løser ikke øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit - eksempelvis told og ventetid ved grænseovergange.
 
Interesserede kan se forslagene fra den britiske regering her:







Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sekretariatschef går på pension
- Lastbilchauffør hævde et koben og slog bilist
- Transportkoncern er klar til vækst og opkøb
- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Chauffører kan få kursus i suge- og spuleteknik
- Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
- Aerodynamisk design bliver fremskyndet
- EU’s formandskab og EU-Parlamentet vil fremme renere køretøjer
- EU har fået en ny arbejdsmarkedsmyndighed
- Tysk vognmandsorganisation kræver hjemtur hver fjerde uge
- Stor europæisk transportvirksomhed tester i gas-lastbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst