PERSONTRANSPORTORGANISATION:
VLAK-Regeringen vil skærpe kravene til tunge køretøjer - eksempelvis busser - der vil køre i miljøzonerne. Derudover vil VLAK-Regeringen give flere byer mulighed for at indføre miljøzoner. Organisationen Dansk PersonTransport, der er en fusion af Dansk Taxiråd og Danske Busvognmænd, fremhæver i et høringssvar på, at de skærpede krav vil blive en udfordring for busvognmændene
Dansk PersonTransport peger i sit høringssvar på, organisationen kan tilslutte sig, at miljøzonerne skal opdateres til den teknologiske udvikling af busser og lastbiler, der har fundet sted siden 2010, hvor de nuværende regler blev lagt fast.
Dansk Persontransport mener dog, at VLAK-Regeringens forslag om miljøzoner slet ikke tager højde for de særlige vilkår, der præger bustrafikken.
VLAK-Regeringen vil indføre skærpede krav til busser i miljøzonerne i trin:
Dansk PersonTransport har beregnet de samlede omkostninger for turistbusbranchen til op til 50 millioner kroner i 2020 og yderligere 57,5 millioner kroner i 2022 for montering af efterbehandlingssystemer.
- Omkostningerne vil i nogle tilfælde kunne reduceres - men ikke fjernes - ved, at man vælger at fremskynde udskiftningen af en bus og erstatte den med en Euro-6 bus, siger sektorchef i Dansk PersonTransport Lasse Repsholt.
Foruden turistbusserne berører forslaget også busserne i den kollektive bustrafik. Det gælder både bybusserne i de fire miljøzoner (København, Aarhus, Odense og Aalborg) og de øvrige lokale og regionale busser, der har et stoppested eller endestation indenfor en miljøzone.
Dansk PersonTransport oplyser, at det vil berøre 130 busser i Nordjyllands Trafikselskab (Aalborg), Midttrafik (Aarhus) og Movia (København) i 2020 og 200 busser hos de nævnte trafikselskaber i 2022.
Trafikselskaberne vurderer, at omkostningerne for trafikselskaberne ved at leve op til kravene er meget store og nogle af selskaberne vurderer, at omkostningerne ikke er proportionelle med de gevinster, der opnås. Omkostningerne vil også gøre det vanskeligere og langsommere at gennemføre den omstilling til emissionsfri busdrift (eksempelvis til elbusser), som netop de største byer har et stærkt ønske om, og som i øvrigt også - sammen med miljøzonerne - er en væsentlig del af VLAK-Regerings klima- og luftudspil fra oktober sidste år.
- I busbranchen skal vi som sagt yde vores bidrag til at nå målsætningerne om renere luft, men på en rimelig måde. Vi har derfor foreslået nogle justeringer af lovforslaget, hvor de nye miljøzoner indføres, men i lempet form. Vi foreslår dels, at de to skæringsdatoer rykkes med et år til henholdsvis 2021 og 2023 og dels, at EEV-busserne gives samme skæringsdato som Euro-5 busserne i 2023, siger Lasse Repsholt.
Interesserede kan læse forslaget til ændringer af miljøzonereglerne her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 33-årig mand er blevet dømt for voldtægt i regionaltog
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
Skriv din kommentar:
- Nye miljøzonekrav udfordrer busbranchen
Fredag 1. februar 2019 kl: 14:03
Af: RedaktionenVLAK-Regeringen vil skærpe kravene til tunge køretøjer - eksempelvis busser - der vil køre i miljøzonerne. Derudover vil VLAK-Regeringen give flere byer mulighed for at indføre miljøzoner. Organisationen Dansk PersonTransport, der er en fusion af Dansk Taxiråd og Danske Busvognmænd, fremhæver i et høringssvar på, at de skærpede krav vil blive en udfordring for busvognmændene
Dansk PersonTransport peger i sit høringssvar på, organisationen kan tilslutte sig, at miljøzonerne skal opdateres til den teknologiske udvikling af busser og lastbiler, der har fundet sted siden 2010, hvor de nuværende regler blev lagt fast.
Dansk Persontransport mener dog, at VLAK-Regeringens forslag om miljøzoner slet ikke tager højde for de særlige vilkår, der præger bustrafikken.
VLAK-Regeringen vil indføre skærpede krav til busser i miljøzonerne i trin:
- Minimum euro-5 i 2020
- Minimum euro-6 i 2022
Dansk PersonTransport har beregnet de samlede omkostninger for turistbusbranchen til op til 50 millioner kroner i 2020 og yderligere 57,5 millioner kroner i 2022 for montering af efterbehandlingssystemer.
- Omkostningerne vil i nogle tilfælde kunne reduceres - men ikke fjernes - ved, at man vælger at fremskynde udskiftningen af en bus og erstatte den med en Euro-6 bus, siger sektorchef i Dansk PersonTransport Lasse Repsholt.
Foruden turistbusserne berører forslaget også busserne i den kollektive bustrafik. Det gælder både bybusserne i de fire miljøzoner (København, Aarhus, Odense og Aalborg) og de øvrige lokale og regionale busser, der har et stoppested eller endestation indenfor en miljøzone.
Dansk PersonTransport oplyser, at det vil berøre 130 busser i Nordjyllands Trafikselskab (Aalborg), Midttrafik (Aarhus) og Movia (København) i 2020 og 200 busser hos de nævnte trafikselskaber i 2022.
Trafikselskaberne vurderer, at omkostningerne for trafikselskaberne ved at leve op til kravene er meget store og nogle af selskaberne vurderer, at omkostningerne ikke er proportionelle med de gevinster, der opnås. Omkostningerne vil også gøre det vanskeligere og langsommere at gennemføre den omstilling til emissionsfri busdrift (eksempelvis til elbusser), som netop de største byer har et stærkt ønske om, og som i øvrigt også - sammen med miljøzonerne - er en væsentlig del af VLAK-Regerings klima- og luftudspil fra oktober sidste år.
- I busbranchen skal vi som sagt yde vores bidrag til at nå målsætningerne om renere luft, men på en rimelig måde. Vi har derfor foreslået nogle justeringer af lovforslaget, hvor de nye miljøzoner indføres, men i lempet form. Vi foreslår dels, at de to skæringsdatoer rykkes med et år til henholdsvis 2021 og 2023 og dels, at EEV-busserne gives samme skæringsdato som Euro-5 busserne i 2023, siger Lasse Repsholt.
Interesserede kan læse forslaget til ændringer af miljøzonereglerne her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 33-årig mand er blevet dømt for voldtægt i regionaltog
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |