Transportpolitikere i EU går ind for ændrede cabotage-regler
Fredag 11. januar 2019 kl: 10:37
Af: Jesper ChristensenEt flertal i EU-Parlamentets transportudvalg vedtog torsdag en del af EU-Kommmissionens vejpakke fra maj 2017. Det drejer sig eksempelvis om nye regler for cabotage-kørsel
Flertallet i transportudvalget ønsker, at transportvirksomheder får ret til at foretage leverancer i et andet EU-land i tre dage efter en grænseoverskridende levering for at forbedre håndhævelsen af cabotage-reglerne og hjælpe med at undgå at lastbiler kører for mange kilometer uden last. Den nuværende lovgivning tillader tre operationer inden for syv dage.
For at forhindre systemisk cabotage-kørsel skal lastbiler fremover ikke have lov til at udføre nye cabotage-operationer i samme land inden for to og en halv dag, efter at de er vendt tilbage til deres hjemland. En gang hver fjerde uge skal lastbiler også læsse eller læsse af i den medlemsstat, hvor de er registreret, mener flertallet.
Det er usikkert, hvad der vil ske med EU-Kommissionens vejpakke fra maj 2017, da transportudvalgets nej til dele af pakken kan betyde, at vejpakken ikke vil blive ved vedtaget i EU-Parlamentet inden valget til EU-Parlamentet i maj og dermed falde til jorden.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




