Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Tirsdag 2. december 2025 kl: 13:19
Af: Redaktionen
Arkil A/S kan nu levere BSM-asfalt - 100 procent genanvendeligt asfalt, der er Bitumen Stabiliseret Materiale - til mindre formål som for eksempel cykelstier. (Foto: Arkil A/S)
Nye investeringer i avanceret teknologi giver mulighed for at skære en stor del af klimaaftrykket fra asfaltproduktionen hos entreprenør-koncernen Arkil A/S, der blev grundlagt i Haderslev i 1941 og i dag har hovedsæde i industriområdet ved Hammelev tæt på Motorvej E45 og Haderslev
Entreprenørkoncernen Arkil tager nok et skridt mod at reducere klimabelastningen fra asfaltproduktion. Det sker med introduktionen af avanceret teknologi på asfaltværket i Hasselager mellem Aarhus og Skanderborg, hvor det nu er muligt at sænke temperaturen markant i produktionen af alle former for slidlag og bærelag.
Desuden er det muligt at producere bærelag på fabrikken, som næsten udelukkende består genbrugsmaterialer.
- Hvis vi virkelig vil gøre noget for at sænke klimaaftrykket fra asfaltproduktionen, skal vi tage fat der, hvor det har størst effekt. Det gør vi nu, siger Lars Kim Jørgensen, der er divisionsdirektør i Arkil A/S.
Asfaltarbejde er forbundet med en betragtelig klimabelastning. Set i et vugge-til-vej-perspektiv er det særligt udvinding af nye råstoffer og produktionen på asfaltfabrikkerne, der er de primære kilder til CO2-udledningen.
Derfor er det her, Arkil A/S har rettet sit fokus i udviklingsarbejdet. Resultatet er en teknologi, hvor man ved hjælp af særlige dyser i blandekammeret kan bruge skum-bitumen som bindemiddel. Det giver mulighed for at producere asfalt ved lavere temperaturer uden, at man skal tilsætte store mængder kemi som kompensation.
- For os har det været vigtigt at finde en løsning med lavere temperatur, hvor vi ikke bare erstatter ét problem med et nyt, siger Lars Kim Jørgensen og henviser til, at man i Holland har anvendt samme teknologi med succes i en årrække.
I Holland går bærelag og slidlag produceret med skumbitumen under betegnelsen LEAB - Lav Emissions Asfalt Belægning.
- Med LEAB lancerer vi et asfaltprodukt i Danmark, som for slutbrugeren har de samme egenskaber som de traditionelle asfaltprodukter, men som skærer omtrent 25 procent af CO2-udledningen fra produktionen fra, siger Lars Kim Jørgensen.
Maksimalt genbrug i bærelag
Med anvendelsen af skumbitumen har Arkil desuden fået mulighed for at producere bærelag i BSM - Bitumen Stabiliseret Materiale - på fabrikken. BSM er produceret helt uden opvarmning, og på fabrikken er det muligt at lade genanvendte materialer udgøre op til 97 procent af den færdige blanding.
Arkil har stor erfaring med BSM gennem en særlig BSM-maskine, som kan fræse en eksisterende vej og udlægge et nyt bærelag i samme arbejdsgang. Det forudsætter projekter af en vis størrelse, men med BSM "ab fabrik" kan Arkil levere belægningen til stort set alle formål - som for eksempel cykelstier, som mange kommuner og Vejdirektoratet skal til at anlægge som en del af Infrastrukturplan 2035.
Ved at kombinere et bærelag i BSM med et slidlag i LEAB opnår man ifølge Arkil A/S en halvering i det samlede klimaaftryk fra produktionen af belægning til en ny cykelsti.
- Vi har løbende investeret i at reducere klimabelastningen fra vores produkter, blandt andet med introduktionen af BSM in-situ på det danske marked og med installation af solcelleanlæg på vores fabrikker. Med vores nye serie af CO2-reducerede produkter gør vi det endnu nemmere for vores kunder at vælge den rigtige løsning for klimaet, siger Lars Kim Jørgensen.
Interesserede kan læse mere om BSM-asfalt her:

Med LEAB og BSM fra fabrik har Arkil gjort det nemt for kunden af vælge et produkt med den ønskede miljøprofil. (Illustration: Arkil A/S)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Vognmand i Bording har fået ny tre-akslet lastbil med stjerne
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Fejl i teknikken viser bødesystemets kompleksitet
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Ni uberettigede vejafgiftsbøder er blevet annulleret
- Transportfond støtter 26 projekter
- Vejforening får midlertidig sekretariatschef
- Lov åbner for motorvejsanlæg i Midtjylland
- Hollandsk distributionsbil er blevet hædret i Irland
- Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




