UNDERSØGELSE BLANDT BILISTER:

(Foto: Rådet for Sikker Trafik)
Halvdelen af bilisterne oplever ofte, at bilen bagved kører for tæt på dem og ikke holder tiilstrækkelig afstand. Ud over, at det er ulovligt og farligt, skaber det også irritation og nervøsitet hos dem, det går ud over, viser undersøgelser fra Rådet for Sikker Trafik. I undersøgelsen har Rpdet for Sikker Trafik stillet bilister en række spørgsmål - blandt andet, hvorfor de en gang i mellem kører tæt på den foramkørende. Seks procent svarer, at de gør det, fordi de ikke mener, at det er farligt
Ifølge Færdselsloven, hvor den første sætning i paragraf tre lyder, atrafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres, skal man altid holde så god afstand, at der ikke er risiko for at køre ind i den forankørende, hvis vedkommende pludselig standser eller sætter farten ned.
- Det skaber stor utryghed, når en bil ligger tæt på andre køretøjer. Og det er også risikabelt. For hvis den forreste bil pludselig bremser eller sætter hastigheden ned, hvis der sker noget uforudset, så kan det hurtigt gå galt, når man kører for tæt, siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Adfærd skaber irritation og farlige situationer
I en anden undersøgelse har Rådet for Sikker Trafik spurgt bilisterne, hvorfor de nogle gange kører for tæt på andre bilister, og hvad det gør ved dem, som det går ud over.
I undersøgelsen svarer hver tredje af dem, der kører for tæt på andre biler, at de gør det for at få bilen foran til at køre hurtigere eller trække ind til højre. Ud over, at den adfærd er ulovlig, så viser undersøgelsen også, at det opfattes som ubehageligt, irriterende og stressende for mange af dem, der oplever det.
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Partier til venstre for regeringen er bekymrede for udhuling af turistbuschaufførers arbejdsvilkår
- Batteri-elektriske chassiser fra Volvo Busser er basis for spansk bybusproduktion
- Magasinet Bus 11 - 2023 er udkommet
- Dansk og svensk statsstøtte til rekapitalisering af SAS har fået ny EU-godkendelse
- Ladeinfrastrukturen til personbiler har overhalet forventningerne
- Direktør i trafikselskab skifter til energiselskab
- Odense's busser og letbane kører ind i 2024 med billetter til 10 og 15 kroner
- Politisk flertal vedtager Finansloven for 2024 uden penge til passagernes stemme
- 18-årig havde rejst 70 gange uden billet
- Busproducent har sat et kryds ved 60.000
- Region siger farvel til biodiesel i busserne og vil fremme bæredygtig mobilitet
- De trykte køleplaner bliver lagt på hylden på Fyn
Skriv din kommentar:
Halvdelen oplever, at andre bilister kører for tæt på
Mandag 3. oktober 2022 kl: 12:35
Af: Redaktionen
(Foto: Rådet for Sikker Trafik)
Halvdelen af bilisterne oplever ofte, at bilen bagved kører for tæt på dem og ikke holder tiilstrækkelig afstand. Ud over, at det er ulovligt og farligt, skaber det også irritation og nervøsitet hos dem, det går ud over, viser undersøgelser fra Rådet for Sikker Trafik. I undersøgelsen har Rpdet for Sikker Trafik stillet bilister en række spørgsmål - blandt andet, hvorfor de en gang i mellem kører tæt på den foramkørende. Seks procent svarer, at de gør det, fordi de ikke mener, at det er farligt
Ifølge Færdselsloven, hvor den første sætning i paragraf tre lyder, atrafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres, skal man altid holde så god afstand, at der ikke er risiko for at køre ind i den forankørende, hvis vedkommende pludselig standser eller sætter farten ned.
Men det er langt fra alle bilister, der holder den nødvendige afstand. I en ny undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Epinion har gennemført i august og september, svarer 49 procent af bilisterne, at de meget ofte eller ofte oplever, at bilen bagved kører for tæt på dem, når de kører på landevej eller motorvej.
Lidt over halvdelen af bilisterne svarer, at de ikke selv ved, hvor meget afstand de skal holde til biler, som de kører bagved.
- Det skaber stor utryghed, når en bil ligger tæt på andre køretøjer. Og det er også risikabelt. For hvis den forreste bil pludselig bremser eller sætter hastigheden ned, hvis der sker noget uforudset, så kan det hurtigt gå galt, når man kører for tæt, siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Adfærd skaber irritation og farlige situationer
I en anden undersøgelse har Rådet for Sikker Trafik spurgt bilisterne, hvorfor de nogle gange kører for tæt på andre bilister, og hvad det gør ved dem, som det går ud over.
I undersøgelsen svarer hver tredje af dem, der kører for tæt på andre biler, at de gør det for at få bilen foran til at køre hurtigere eller trække ind til højre. Ud over, at den adfærd er ulovlig, så viser undersøgelsen også, at det opfattes som ubehageligt, irriterende og stressende for mange af dem, der oplever det.
Og hvis man føler sig presset til at trække ind til højre, selv om der ikke er ordentlig plads til det, så kan det føre til farlige situationer, advarer Rådet for Sikker Trafik. Derfor er anbefalingen, at man tager den med ro og holder god afstand, selv om man gerne vil hurtigere frem.
Mange påkørsler bagfra
Tal fra Vejdirektoratet viser, at påkørsler bagfra er årsag til ca. hver sjette dræbte og alvorligt tilskadekomne i motorkøretøjer og er den tredjehyppigste ulykkessituation efter eneulykker og frontalkollisioner. Det er derfor også et område, som politiet har opmærksomhed på.
- Politiet møder alt for ofte bilister, som med vilje presser den forankørende ved at køre for tæt på. Samtidig møder vi bilister, som tror, at deres evner til at foretage en nedbremsning sagtens kan redde dem fra en påkørsel, selv om de kører meget tæt på forankørende. Men desværre ender det alt for ofte i en meningsløs ulykke, og politiets civile videokøretøjer dokumenterer alt for ofte for tæt kørsel, siger Jørgen Christensen, der er politikommissær hos Midt- og Vestjyllands Politi.
Det koster et klip i kørekortet samt en bøde på 2.000 kroner samt 500 kroner til Offerfonden, hvis man kører for tæt på den forankørende. Hvis man kører meget tæt, så kan man også få en betinget frakendelse af kørekortet.
På Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside kan du se, hvordan du holder korrekt afstand - klik her:
Fakta om undersøgelserne fra Rådet for Sikker Trafik:
Hvor ofte oplever du - når du kører bil på landevej/motorvej - at bilen bag ved kører for tæt på dig?
Tal fra Vejdirektoratet viser, at påkørsler bagfra er årsag til ca. hver sjette dræbte og alvorligt tilskadekomne i motorkøretøjer og er den tredjehyppigste ulykkessituation efter eneulykker og frontalkollisioner. Det er derfor også et område, som politiet har opmærksomhed på.
- Politiet møder alt for ofte bilister, som med vilje presser den forankørende ved at køre for tæt på. Samtidig møder vi bilister, som tror, at deres evner til at foretage en nedbremsning sagtens kan redde dem fra en påkørsel, selv om de kører meget tæt på forankørende. Men desværre ender det alt for ofte i en meningsløs ulykke, og politiets civile videokøretøjer dokumenterer alt for ofte for tæt kørsel, siger Jørgen Christensen, der er politikommissær hos Midt- og Vestjyllands Politi.
Det koster et klip i kørekortet samt en bøde på 2.000 kroner samt 500 kroner til Offerfonden, hvis man kører for tæt på den forankørende. Hvis man kører meget tæt, så kan man også få en betinget frakendelse af kørekortet.
På Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside kan du se, hvordan du holder korrekt afstand - klik her:
Fakta om undersøgelserne fra Rådet for Sikker Trafik:
Hvor ofte oplever du - når du kører bil på landevej/motorvej - at bilen bag ved kører for tæt på dig?
- Meget ofte: 16 procent
- Ofte: 33 procent
- En gang i mellem: 40 procent
- Sjældent: 9 procent
- Aldrig: 1 procent
- Ved ikke: 1 procent
- Ikke relevant - kører ikke på landevej/motorvej: 1 procent
Hvorfor kommer du indimellem til at køre for tæt på den forankørende bil?
- Fordi den forankørende sætter farten ned: 54 procent
- Fordi bilisten foran trækker ind foran mig: 45 procent
- Fordi jeg vil have vedkommende til at trække ind til højre eller køre hurtigere: 33 procent
- Fordi der ikke er plads til at holde afstand: 23 procent
- Fordi jeg er uopmærksom: 22 procent
- For at kunne nå med over krydset, inden det bliver rødt: 9 procent
- Fordi jeg ikke mener, at det er farligt: 6 procent
- Fordi jeg vil spare brændstof: 5 procent
Hvordan oplever du det, når andre kører for tæt bag ved dig?
- Jeg synes, at det er ubehageligt: 59 procent
- Jeg bliver irriteret: 48 procent
- Jeg bliver stresset: 26 procent
- Jeg prøver at ignorere det: 21 procent
- Jeg bliver nervøs: 18 procent
- Jeg bliver vred: 12 procent
- Jeg er ligeglad: 6 procent
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Partier til venstre for regeringen er bekymrede for udhuling af turistbuschaufførers arbejdsvilkår
- Batteri-elektriske chassiser fra Volvo Busser er basis for spansk bybusproduktion
- Magasinet Bus 11 - 2023 er udkommet
- Dansk og svensk statsstøtte til rekapitalisering af SAS har fået ny EU-godkendelse
- Ladeinfrastrukturen til personbiler har overhalet forventningerne
- Direktør i trafikselskab skifter til energiselskab
- Odense's busser og letbane kører ind i 2024 med billetter til 10 og 15 kroner
- Politisk flertal vedtager Finansloven for 2024 uden penge til passagernes stemme
- 18-årig havde rejst 70 gange uden billet
- Busproducent har sat et kryds ved 60.000
- Region siger farvel til biodiesel i busserne og vil fremme bæredygtig mobilitet
- De trykte køleplaner bliver lagt på hylden på Fyn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |