Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Særskat på rederier med overnormale profitter skal afhjælpe inflationens konsekvenser

Tirsdag 6. september 2022 kl: 13:29
Af: Redaktionen

Mens mange har svært ved at få pengene til at slå til, er der nogen, der tjener kassen. Det gælder eksempelvis store olie- og gasselskaber, hvilket har fået FN og EU til at foreslå, at der skal lægges en særskat på disse virksomheders overskud. S-Regeringens støtteparti, SF, peger i den forbindelse på, at det i Danmark især er rederi-koncernen Mærsk, der har fået overnormale profitter på konjunkturer og kriser. Derfor foreslår SF en særskat på Mærsk og andre rederier med overnormale profitter

- Vi synes, at det er rimeligt, at det er de bredeste skuldre, der bærer det tungeste læs. Mærsk forventer et overskud på et trecifret milliardbeløb, og derfor kan de også sagtens aflevere en brøkdel af det til fællesskabet, hvor mange i øjeblikket er presset på pengepungen, siger SF's formans Pia Olsen Dyhr.


Mærsk vurderer, at koncernens forventede overskud i 2022 bliver på mindst 200 milliarder kroner, hvilket svarer til godt 8 procent af Danmarks samlede BNP. Overskuddet i 2022 kan ende på det dobbelte af overskuddet i 2021, som i forvejen var rekordhøjt.


SF peger på, at Mærsk ligesom andre rederier er favoriseret af favorable skatteregler, da rederivirksomheden betaler en tonnageskat (i 2021 ca. 4 procent), der er langt lavere end den normale selskabsskat (22 procent). 


I første halvår havde Mærsk en fortjeneste på 15,76 milliarder dollar (ca. 115 milliarder kroner), hvoraf de forventede at betale 0,335 millioner dollar (knap 2,5 milliarder kroner) i skat. 


Hvis Mærsk-koncernen betalte selskabsskat, ville den ifølge SF udgøre ca. 25 milliarder kroner med den normale sats.


SF er åben overfor udformningen af skatten, men mener, at 12 milliarder kroner vil være et absolut rimeligt sigtepunkt. Det vil eksempelvis svare til ca. 6 procent af Mærsk forventede overskud i 2022, hvor selskabsskatten ellers ligger på 22 procent.


SF ønsker at anvende provenuet fra særskatten som følger:
  • En ekstra og stærkt forhøjet grøn børnecheck til alle børn, hvis forældre har indkomster under ca. 450.000 kroner pr. person. Checken forhøjes med 2.500 skattefri kroner pr. barn
  • 5.000 skattefri kroner til alle folkepensionister, der modtager ældrecheck, samt til andre grupper på overførelsesindkomst - eksempelvis SU, dagpenge, førtidspension, efterløn. De 5.000 kroner er det samlede beløb inklusiv det, der allerede er aftalt i kompensation til borgerne gennem en aftale fra juni 2022
  • Ingen takstforhøjelser i den kollektive transport i 2023 gennem kompensation til DSB og trafikselskaberne
  • Endnu en sygehuspakke på 1,5 milliarder kroner for at imødegå forventet ekstra travlhed - eksempelvis på grund af corona
  • En reserve på knap 2 milliarder kroner til yderligere initiativer som for eksempel kan være en ny varmecheck og/eller yderligere tilskud til omlægning til fjernvarme og varmepumper
 
SF ønsker samtidig, at der følges op på kritikken af tonnageskatteordningen fra de økonomiske vismænd ved at nedsættes en ekspertgruppe, der skal se på, hvordan man kan øge den løbende beskatning af rederivirksomhed ved at erstatte tonnageskatten med en mere retfærdig skat.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst