Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
HAVNEORGANISATION OM SØFARTSSTRATEGI:

- God grøn ambition fra rederierne

Fredag 14. januar 2022 kl: 10:36
Af: Redaktionen

Det Blå Danmark har ifølge organisationen Danske Havne en særlig forpligtelse til at gå foran med grøn omstilling. Derfor bliver Danske Rederiers nye strategi hilst velkommen

- Det er helt rigtigt, at Danmark som stor søfartsnation er forpligtede til at vise den grønne vandvej fremad, siger direktør i Danske Havne, Tine Kirk, i en kommentar til Danske Rederiers nye treårige strategiplan ”Towards Zero”. 


Rederiernes plan indeholder blandt andet en målsætning om, at alle nye skibe fra 2030 skal kunne sejle på CO2-neutrale brændstoffer. 


- Vi er verdens sjettestørste søfartsnation, et land med en grøn førertrøje på en række områder og med et ambitiøst, politisk mål om at nå 70 procent CO2-redauktion om kun ni år. Så er det naturligt og rigtigt, at vi sætter barren højt og viser vej, siger Tine Kirk. 


Hun glæder sig over, at Danske Rederier med den nye strategi bidrager til at accelerere omstillingen af skibsfarten mod at blive emissionsfri. Blandt Danske Rederiers øvrige tiltag i strategien er at få indført nye ambitiøse reduktionsmål frem mod 2050 i den endelige drivhusstrategi i 2023 og at øge de danske rederiers bidrag til udbygningen af den globale havvindkapacitet.


- Det ligger smukt i forlængelse af, at Mærsk for nylig oprettede Zero Emission Center og bruger mange midler på arbejdet med at nedbringe søfartens udledninger. Det viser samlet et stort branche-ansvar, siger Tine Kirk.


En række danske havne har iværksat stribevis af klimavenlige projekter - der er eldrevne kraner og biler på havnene, landstrømsanlæg med grøn strøm fra vindmøller til skibe og biodiversitetsprojekter flere steder. Flere havne bygger bæredygtigt, og lige efter årsskiftet meddelte Hanstholm Havn, at man næste år vil blive Europas første C02-neutrale fiskerihavn, og i Esbjerg Havn installerer de til efteråret verdens første landstrømsanlæg baseret på brint.


Brancheorganisationen Danske Havne formulerede i 2020 sin grønne vision: ”De danske havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger, vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind”. 


I marts i fjor udgav organisationen sin første grønne rapport, ”Grønne erhvervshavne 2020” med en opgørelse over projekter, medlemshavne var i gang med eller i mål med. Tilsvarende rapporter vil udkomme årligt, og nummer to lanceres på Havnekonferencen i Aalborg i april i år. Sidste år udgav man desuden i samarbejde med Dansk Energi rapporten ”En grøn havnestrategi for Power-to-X”.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst