Flaskehalse i globale forsyningskæder påvirker godsmængderne
Mandag 13. september 2021 kl: 16:00
Af: RedaktionenDen danske rederikoncern, DFDS, melder samlet om øgede godsmængder i august i år sammenholdt med august sidste år. Men fremgangen på 0,6 procent skyldes strukturelle ændringer. Ser man bort fra de strukturelle ændringer, har væksten været negativ. Set i forhold til 2019 - året inden corona-tiden, er der tale om fremgang på godsområdet
De samlede mængder, som DFDS' skibe sejlede med i august 2021 var 0,6 procent højere end i august 2020, men netto-reguleringer for strukturelle ruteændringer reducerer væksten med 1,9 procentpoint til -1,3 procent.
Mængderne transporteret i august 2021 af forretningsenhederne Baltic Sea og Mediterranean var en god del højere end i august 2020. North Seas mængder var på niveau med 2020, da mængder fra bilindustrien var negativt påvirket af flaskehalse i globale forsyningskæder. Mængderne for hver af de tre forretningsenheder var højere end i 2019.
På baggrund af en nedgang i de samlede mængder på Den Engelske Kanal samt genindsættelse af en færge, der blev taget ud af markedet i 2020 af en operatør, var forretningsenheden Channels mængder lavere end i 2020, når man justerer for åbningen af Dunkerque-Rosslare i begyndelsen af 2021.
Når det gælder passagerområdet lå det samlede antal passagerer i august 2021 38,9 procent lavere end i august 2020 som følge af en fortsat negativ påvirkning fra rejserestriktioner og en midlertidig lempelse af rejserestriktionerne i første halvdel af august 2020. Forretningsområdet Baltic Seas passagermængder var fortsat højere end i 2020.
DFDS færgemængder:
August | Sidste 12 måneder | |||||
Fragt | 2020 | 2021 | Ændr. | 2019-20 | 2020-21 | Ændr. |
Lanemeter, '000 | 3.282 | 3.303 | 0,6 % | 39.409 | 43.883 | 11,4 % |
Passager | 2020 | 2021 | Ændr. | 2019-20 | 2020-21 | Ændr. |
Passagerer, '000 | 257 | 157 | -38,9 % | 2.672 | 735 | -72,5 % |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |