Aarhus har fået en elektrisk fragtbil
Fredag 3. september 2021 kl: 13:15
Af: Jesper Christensen
Fredag satte Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard sig ind på passagersædet i den første batterielektriske Fuso eCanter, som Ommersyssel Godstransport A/S har investeret i til distribution af forsendelser til modtagere i Aarhus Midtby. Da Jacob Budsgaard lukkede døren til førerkabinen åbnede han for en ny æra i byen med mindre miljøbelastende og mindre støjende distribution
![]() |
Den nye bil supplerer Ommersyssel Godstransport A/S' eksisterende vognpark af 17-pallers distributionsbiler.
Chaufføren, der kører i bilen til dagligt har en kort kommentar, inden han med borgmesteren i Aarhus på passagersædet kører fra Rådhuset og ud til Danske Fragtmænd i Brabrand, hvor bilen hører til og kommer i stødet hver nat.
- Det er mest dækstøj, jeg hører.
Chaufførens dagligdag begynder i Brabrand på Danske fragtmænds terminal, hvor han læsser de forskellige forsendelser. Når han har fået pakkerne på bilen, kører han ind til Aarhus Midtby. I løbet af en arbejdsdag kører han omkring 70 kilometer. Og da bilens elektriske rækkevidde ligger på omkring 100 kilometer, skal han ikke tænke på at "tanke" strøm i løbet af dagen. Han skal blot huske at sætte strøm til bilen, inden han går hjem til fyraften.
Selvom den nye 12-pallers bil er en større investering end en tilsvarende bil med dieselmotor, er det den vej, det går. Hos Danske Fragtmænd og Ommersyssel Godstransport A/S oplever de, at flere og flere kunder spørger til og stiller krav om mere bæredygtige transportløsninger.
Hos fragtvirksomheden peger man også på, at i takt med, at der kommer flere og flere elektriske lastbiler på markedet, vil priserne falde.
Med den batteri-elektriske lastbil er Danske Fragtmænd kørt ind i en ny æra med mindre støjende og mindre miljø-belastende transport.
Men de er også kørt ind i dysten om "Den Grønne Transportpris", som vognmandsorganisationen DTL og Jyske Finans står bag.
Hvem der i den sidste ende kører hjem med prisen bliver afgjort på transportmessen i Herning i dagene 16. - 18. september.
Fakta om den nye Fuse eCanter:
- El-motor på 115 kW (156 hk) og et drejningsmoment på 390 Nm
- Seks batterier med en samlet kapacitet på 81 kWh
- Højeste hastighed: 80 km/t
- Rækkevidde. Cirka 100 km
- Sikkerhedsudstyr: ESP, AEBS, AVAS, SRS og Airbags (Driver & Co-Driver)
Opbygning:
- Brdr. Plagborg profilbox med glasfibertag og topklap i aluminium: L,B,H - 4.800, 2.500, 2.300 mm
- To rækker binderækker på siderne
- Sidedør i højreside
- 1.000 kg Zepro-lift
- Optrin på kofanger i begge sider
- Cyklistværn
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Pakken kan styrke transporten i fredstid
- Svensk-dansk postkoncern forlænger "ændret leveringssted"
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)





