Aarhus har fået en elektrisk fragtbil

Fredag 3. september 2021 kl: 13:15
Af: Jesper Christensen

Aarhus har fået en elektrisk fragtbil

Fredag satte Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard sig ind på passagersædet i den første batterielektriske Fuso eCanter, som Ommersyssel Godstransport A/S har investeret i til distribution af forsendelser til modtagere i Aarhus Midtby. Da Jacob Budsgaard lukkede døren til førerkabinen åbnede han for en ny æra i byen med mindre miljøbelastende og mindre støjende distribution

Aarhus har fået en elektrisk fragtbil
Ommersyssel Godstransport A/S' nye batteri-elektriske Fuse eCanter, der er bygget op med en fast 12-pallers fragtkasse fra Brdr. Plagborg A/S, er sat ind i den daglige distribution af små og større forsendelser til modtagere i Aarhus Midtby.


Den nye bil supplerer Ommersyssel Godstransport A/S' eksisterende vognpark af 17-pallers distributionsbiler. 


Chaufføren, der kører i bilen til dagligt har en kort kommentar, inden han med borgmesteren i Aarhus på passagersædet kører fra Rådhuset og ud til Danske Fragtmænd i Brabrand, hvor bilen hører til og kommer i stødet hver nat.


- Det er mest dækstøj, jeg hører.


Chaufførens dagligdag begynder i Brabrand på Danske fragtmænds terminal, hvor han læsser de forskellige forsendelser. Når han har fået pakkerne på bilen, kører han ind til Aarhus Midtby. I løbet af en arbejdsdag kører han omkring 70 kilometer. Og da bilens elektriske rækkevidde ligger på omkring 100 kilometer, skal han ikke tænke på at "tanke" strøm i løbet af dagen. Han skal blot huske at sætte strøm til bilen, inden han går hjem til fyraften.


Selvom den nye 12-pallers bil er en større investering end en tilsvarende bil med dieselmotor, er det den vej, det går. Hos Danske Fragtmænd og Ommersyssel Godstransport A/S oplever de, at flere og flere kunder spørger til og stiller krav om mere bæredygtige transportløsninger.


Hos fragtvirksomheden peger man også på, at i takt med, at der kommer flere og flere elektriske lastbiler på markedet, vil priserne falde.


Med den batteri-elektriske lastbil er Danske Fragtmænd kørt ind i en ny æra med mindre støjende og mindre miljø-belastende transport. 


Men de er også kørt ind i dysten om "Den Grønne Transportpris", som vognmandsorganisationen DTL og Jyske Finans står bag.


Hvem der i den sidste ende kører hjem med prisen bliver afgjort på transportmessen i Herning i dagene 16. - 18. september.




Fakta om den nye Fuse eCanter:
  • El-motor på 115 kW (156 hk) og et drejningsmoment på 390 Nm
  • Seks batterier med en samlet kapacitet på 81 kWh
  • Højeste hastighed: 80 km/t
  • Rækkevidde. Cirka 100 km
  • Sikkerhedsudstyr: ESP, AEBS, AVAS, SRS og Airbags (Driver & Co-Driver)

Opbygning:
  • Brdr. Plagborg profilbox med glasfibertag og topklap i aluminium: L,B,H - 4.800, 2.500, 2.300 mm
  • To rækker binderækker på siderne
  • Sidedør i højreside
  • 1.000 kg Zepro-lift
  • Optrin på kofanger i begge sider
  • Cyklistværn


















Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.