Overlæsset trailer efter varebil punkterede på begge hjul
Torsdag 27. maj 2021 kl: 16:16
Af: RedaktionenEn alt for tungt læsset trailer var skyld i, at betonaffald væltede ud over Køge Bugt Motorvejen. Nu har føreren - en håndværker - fået en bøde og mistet kørekortet betinget. Hans arbejdsgiver har fået en bøde på det dobbelte
Retten i Glostrup idømte en 29-årig mand fra Roskilde en bøde på 15.500 kroner for at køre med en overlæsset trailer og frakendt ham førerretten betinget i tre år, fordi han var skyld i et færdselsuheld og dermed tilsidesatte væsentlige hensyn til færdselssikkerheden.
Retten fandt ham efter et retsmøde torsdag 20. maj skyldig i at køre med over to ton betonaffald på trailer, som kun var konstrueret til at laste 497 kilo og havde en totalvægt på 750 kg.
På grund af overvægten punkterede traileren på begge hjul midt på Køge Bugt Motorvejen nær Ishøj en tirsdag eftermiddag i 2018, og betonstykkerne væltede ud over de sydgående kørebaner. Dog uden yderligere skader.
- Heldigvis kom ingen til skade, men det er vigtigt, at man kontrollerer, hvad en trailer er konstrueret til at laste, fordi overlæs kan medføre farlige situationer. Derudover er det strafbart og kan udløse store bøder og frakendelse af førerretten, siger anklageren på sagen Danny Ottevanger fra Københavns Vestegns Politi.
Føreren, der er håndværker, modtog dommen. Firmaet fra Karlslunde, hvor han er ansat, fik en bøde på det dobbelte på 31.000 kroner.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



