Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Infrastruktur-udspil indeholder forslag om dobbeltsporet bane i Sønderjylland

Torsdag 8. april 2021 kl: 13:33
Share  


Af: Redaktionen

Banestrækningen mellem Padborg og Tinglev i Sønderjylland er enkeltsporet, hvilket begrænser mulighederne for at sende flere tog - både passagertog og godstog ud på sporet mellem de to byer - og dermed videre op i Jylland. I det udspil i investeringer i infrastrukturen i Danmark, som S-Regeringen har lagt frem torsdag, er der sat pege af til at øge kapaciteten med et nyt spor langs det eksisterende

- Et dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev vil fremtidssikre Danmarks togforbindelser med person- og godstransport til og fra udlandet igennem ”Porten til Europa”. I dag udgør strækningen en flaskehals, så to spor vil give mere kapacitet til både gods- og persontransport, siger borgmester Thomas Andresen (V) og uddyber:


- Jeg er derfor glad for, at regeringen ser behovet for at få igangsat arbejdet med en VVM-undersøgelse af dobbeltsporet, og det håber jeg, at de øvrige partier også kan se. Dobbeltsporet vil bidrage væsentligt til udviklingen af person- og godstransporten i Danmark samt styrke den grønne omstilling i transportsektoren.


Den cirka 14 kilometer lange strækning mellem Padborg og Tinglev er den eneste strækning med et enkelt spor fra Finland til Sicilien. Med udsigt til det ekstra jernbanespor håber borgmesteren samtidig, at Aabenraa Seniorråds foretræde for Folketingets Transportudvalg vedrørende forbedring af Rødekro Station også kaster midler af sig.


- Togstationer skal have mere liv ved at udskifte belysning og forbedre gange og tunneler, ifølge den præsenterede infrastrukturplan. Derfor håber jeg, hvis midlerne ender med at blive afsat, at stationerne i både Rødekro og Padborg vil blive tildelt midler til at styrke fremkommeligheden, herunder elevator ved Rødekro Station, og være mere kundevenlige, siger borgmesteren og fortsætter:


- Samtidig er det positivt, at der i infrastrukturplanen også er villighed til at styrke transportmulighederne i hele Sønderjylland med en undersøgelse af en forbindelse mellem Als og Fyn. Mit håb er desuden, at en Ny Midtjysk Motorvej fra Give til Haderslev Nord også kommer med i en kommende aftale. Jyllandskorridoren mellem Syddanmark og Nordtyskland er Danmarks vigtigste adgangsvej for gods og personer til og fra Europa samt resten af verden.


Interesserede kan se S-Regeringens udspil her:




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- EU-politikere styrker togpassagerers rettigheder
- Batteritog er på vej til Region Sjælland
- Halvanden procent blev sendt retur eller destrueret
- 66,6 millioner kroner efter skat er meget tilfredsstillende
- Havne-mand fra nord tager sydover
- Baneoperatører kan køre med lommevogne på visse reviderede betingelser
- Dansk transportkoncern åbner kører containere med 1.100 kilometer med tog til
- Havn på Sveriges østkyst håndterer mere banegods
- Nyt signalsystem er udrullet langs sporene mellem Langå, Struer og Holstebro
- Intermodal togoperatør udvider forbindelser til Østeuropa
- Østjysk havn oplevede vækst i 2020

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst