SVENSK HAVN TIL CONTAINERREDERIER:
Efter en uges stop for skibstrafikken gennem Suez-kanalen på grund af et grundstødt containerskib er der atter gang i trafikken. Men de knap 200 skibe, som direkte blev stoppet på deres vej gennem Det Røde Havn mod Europa, betyder forsinkelser i godstransporterne de næste uger. Ligeledes er et tilsvarende antal skibe på vej over Middelhavet fra Europa til lande i Asien også blevet forsinket. Derfor har ledelsen i Göteborgs Hamn besluttet en række tiltag, der skal forsøge at afbøde forsinkelserne
Tiltagene skal bidrage til, at gods til Skandinavien bliver forsinket mindst muligt, og at dæmpe trængslen i andre europæiske havne, da en række skibe i løbet af kort tid vil anløbe de store containerhavne i eksempelvis Antwerpen i Belgien, Rotterdam i Holland og Hamburg i Tyskland.
Ifølge Göteborgs Hamn var mange europæiske havne overbelagt med gods allerede inden blokeringen af Suez-kanalen.
Den aktuelle situation udløser som nævnt en række tiltag hos Göteborgs Hamn. Havnen går sammen med terminal-operatørenn APM Terminals Gothenburg ud med et tilbud til verdens rederier med forbindelser ti europæiske havne.
- I stedet for at ligge i kø i flere europæiske havne tilbyder vi mulighed for at komme direkte til Göteborgs Hamn. Her kan rederierne losse deres gods ti Skandinavien, som derefter hurtigt kan nå ud til modtagerne, siger Elvir Dzanic, der er administrerende direktør i Gцteborgs Hamn AB.
Derudover tilbyder havne på den svenske vestkyst at tage mod yderligere gods, der skal til andre steder i Europa. I Göteborgs Hamn kan godset lastes om til mindre feederskibe, som så kan fragte det videre til andre europæiske havne, frem for at det skal blive forsinket yderligere på grund af trængslen i de store containerhavne i Europa.
- På den måde kan også de store skibe lettere komme tilbage til deres sædvanlige sejlplaner, siger han.
Dennis Olesen, der er Managing Director på APM Terminals Nordic, peger på, at man her løbende har ledig kapacitet i terminalen i Göteborg, så vi kan støtte i den udfordrende situation og forhåbentlig mindske effekterne af, at så mange skibe er forsinkede.
Ud over at få mulighed for at kunne anløbe havnen i Göteborg får rederierne også tilbudt rabat på taksten for at anløbe havnen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
- Kom med jeres skandinavien-gods
Tirsdag 30. marts 2021 kl: 21:00
Af: RedaktionenEfter en uges stop for skibstrafikken gennem Suez-kanalen på grund af et grundstødt containerskib er der atter gang i trafikken. Men de knap 200 skibe, som direkte blev stoppet på deres vej gennem Det Røde Havn mod Europa, betyder forsinkelser i godstransporterne de næste uger. Ligeledes er et tilsvarende antal skibe på vej over Middelhavet fra Europa til lande i Asien også blevet forsinket. Derfor har ledelsen i Göteborgs Hamn besluttet en række tiltag, der skal forsøge at afbøde forsinkelserne
Tiltagene skal bidrage til, at gods til Skandinavien bliver forsinket mindst muligt, og at dæmpe trængslen i andre europæiske havne, da en række skibe i løbet af kort tid vil anløbe de store containerhavne i eksempelvis Antwerpen i Belgien, Rotterdam i Holland og Hamburg i Tyskland.
Ifølge Göteborgs Hamn var mange europæiske havne overbelagt med gods allerede inden blokeringen af Suez-kanalen.
Den aktuelle situation udløser som nævnt en række tiltag hos Göteborgs Hamn. Havnen går sammen med terminal-operatørenn APM Terminals Gothenburg ud med et tilbud til verdens rederier med forbindelser ti europæiske havne.
- I stedet for at ligge i kø i flere europæiske havne tilbyder vi mulighed for at komme direkte til Göteborgs Hamn. Her kan rederierne losse deres gods ti Skandinavien, som derefter hurtigt kan nå ud til modtagerne, siger Elvir Dzanic, der er administrerende direktør i Gцteborgs Hamn AB.
Derudover tilbyder havne på den svenske vestkyst at tage mod yderligere gods, der skal til andre steder i Europa. I Göteborgs Hamn kan godset lastes om til mindre feederskibe, som så kan fragte det videre til andre europæiske havne, frem for at det skal blive forsinket yderligere på grund af trængslen i de store containerhavne i Europa.
- På den måde kan også de store skibe lettere komme tilbage til deres sædvanlige sejlplaner, siger han.
Dennis Olesen, der er Managing Director på APM Terminals Nordic, peger på, at man her løbende har ledig kapacitet i terminalen i Göteborg, så vi kan støtte i den udfordrende situation og forhåbentlig mindske effekterne af, at så mange skibe er forsinkede.
Ud over at få mulighed for at kunne anløbe havnen i Göteborg får rederierne også tilbudt rabat på taksten for at anløbe havnen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




