Partnerskab sigter på udvikling af brintfærge
Torsdag 26. november 2020 kl: 12:13
Af: RedaktionenDen danske rederikoncern, som blandt andet er kendt for sin færgeforbindelse mellem København og Oslo - senest med Frederikshavn som havn på ruten mellem Danmark og Norge - har sammen med sine partnere ansøgt om EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af elektricitet fra et brintbrændselscellesystem, der kun udleder vand. Bæredygtigt fremstillet brint skal produceres af et projekteret offshore vindenergidrevet elektrolyseanlæg i Storkøbenhavn
Gruppen virksomheder vil udvikle en 100 procent brint-elektrisk færge - som udgangspunkt til DFDS’ rute Oslo-Frederikshavn-København - med et brintbrændselscellesystem, der kan producere op til 23 MW til færgens el-motorer.
- De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til en elektrisk færge er en monumental opgave. Vi kan kun lykkes i partnerskab med virksomheder, der tilsammen råder over noget af verdens fineste ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør for DFDS.
Partnerskabet, der står bag opgaven, omfatter DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd's Register, Knud E. Hansen, Ørsted og Dansk Skibs Kredit.
- Sammen forventer vi at blive i stand til at gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt bæredygtige, hvilket er nøglen til industriens transformation til klimaneutralitet. Det er også det ultimative mål for DFDS’ klimahandlingsplan, siger Torben Carlsen.
Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond for at fremskynde processen og i lyset af den offentlige interesse i at udvikle sådan teknologi. Da der ikke findes nogen færger af denne art i verden i dag, og der derfor er betydelig usikkerhed forbundet med det, vil udviklingen af færgen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kunne færgen være i fuld drift på ruten eller andetsteds i 2027.
Brinten til færgens brændselscellesystem skal produceres lokalt i Storkøbenhavn på basis af havvind. Projektet vil undersøge, hvordan man optimalt kan integrere det med det lokale energisystem.
Færgen, der har arbejdsnavnet Europa Seaways, er designet til 1.800 passagerer og har kapacitet til 120 lastvogne eller 380 biler.
Færge- og ruteoversigt | |
Strømproduktion ombord | PEM brændselsceller |
Motorkraft | 23MW |
Brændstof | Komprimeret brint |
Brændstofskapacitet | 44T |
Passagerkapacitet | 1.800 |
Trailer- og bilkapacitet | 2.300 lanemeter |
Rute | København - Frederikshavn - Oslo |
Rundtur-varighed | 48 times |
Bunkerinterval | 48 timer |
CO2e/årlig emissionsreduktion | 64.000 tons |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |