Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Oliehavn ved Limfjorden har fået ny skumcentral

Fredag 23. oktober 2020 kl: 10:17
Share  


Af: Redaktionen

Oliehavn ved Limfjorden har fået  ny skumcentral

Sikkerheden på Oliehavnen i Aalborg har fået et nyk opad i form af en ny skumcentral, som Port of Aalborg og Oliehavnens øvrige lejere står bag


De første lejere er blevet koblet på Oliehavnens nye skumcentral, mens de resterende tanke overgår fra den snart forhenværende central til den nye inden årsskiftet. - Vi har fået en helt ny og moderne skumcentral, der lever op til de nyeste standarder og som minimum sikrer os de næste 25 år, siger formand for IndsatsCenter Oliehavnen Aalborg, Mette Schmidt, der også er Teknik- og miljøchef hos Port of Aalborg


Arbejdet med den nye central blev påbegyndt for at imødegå de stadigt stigende sikkerhedskrav, som både havnen og olieselskaberne bliver mødt med. Med den nye central forventer sammenslutningen af Oliehavnens aktører, IndsatsCenter Oliehavnen Aalborg, at man har en løsning, der sikrer området og dets naboer langt ud i fremtiden. 


- Det har været en lang, men frugtbar proces med godt og solidt forarbejde, hvor vi blandt andet har trukket på erfaringerne fra lignende projekter i Danmark, og vi er meget tilfredse med, at vi nu løfter det i forvejen høje sikkerhedsniveau på Oliehavnen yderligere. Vi har fået en helt ny og moderne skumcentral, der lever op til de nyeste standarder og som minimum sikrer os de næste 25 år, siger Mette Schmidt.


Hun fremhæver, at projektets største styrke er, at alle aktørerne i området har bidraget til løsningen. Det gælder både lejere, rådgivere og leverandører, men også andre aktører, der har lavet lignende projekter og har bistået med ny viden og sammenhænge. 


Den nye og større central blev testet i sommer, og aktuelt er to af Oliehavnens lejere blevet tilsluttet, mens de øvrige lejere overgår fra den gamle central til den nye inden udgangen af 2020. 


- Den nye central er dimensioneret til at løfte både skum- og vandkapacitet markant i forhold til den eksisterende. Sikkerheden forbundet med den nye central er helt i top, blandt andet fordi kapaciteten er bestemt ud fra, at centralen skal kunne levere den mængde skum eller vand, der skal til for at håndtere det værste scenarie, man kan forestille sig, siger Mette Schmidt og fortsætter: 


- Det er dog vigtigt for mig at understrege, at selvom den nye skumcentral nu er klar til brug, er risikoen for, at der nogensinde bliver behov for den ekstremt lille. Moderne tankanlæg er nemlig omgærdet af ekstremt store sikringsforanstaltninger, og dermed er risikoen for brand minimal. Man kan sige, at den nye skumcentral er en ekstra tryghed, som vi håber, vi aldrig får brug for.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye internationale klimaregler for søfarten er vedtaget
- Færgehavneområder får en overhaling
- Bekymret minister mødte rederi-formand
- Brintdrevne fjordfærger kan være sødygtige
- Passagertrafikken mellem Frederikshavn og Göteborg går i gang igen
- Forsvarsministeren drøfter pirateri i Guineabugten
- Et erfarent kinesisk hold rakte ud
- Corona-tiden skånede sydsvensk havn for nedgang i godstransporten
- Rederi melder klar til en tid med Storbritannien som en tredieland
- Tankanlæg til skibsbrændstof får varmen fra et fjernere sted
- Færgerederi sejler fortsat efter planen - og med flere lastbiler
- Tomme containere hober sig op i USA

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst